ΠΟΔΗΛΑΤΟ- Οδηγός Σχεδιασμού και αξιολόγησης δικτύων
Συγγραφείς:Θ.Βλαστός, Ν.Μπαρμπόπουλος, Δ.Μηλάκης, Εκδότης: Τ.Ε.Ε., ISBN:978-960-8369-26-9, Τιμή:30 ευρώ(με Φ.Π.Α.), Αθήνα 2007
Στον πλανήτη κυκλοφορούν σήμερα ένα δισεκατομμύριο ποδήλατα, λίγο περισσότερα από τα αυτοκίνητα. Το 1/3 από αυτά το συγκεντρώνει η Κίνα. Η πλειονότητά τους βρίσκεται στον αναπτυσσόμενο κόσμο, εκεί όπου το ποδήλατο σέρνεται από τα παλιά, ταυτισμένο με τη φτώχεια. Αντίθετα στη δυτική Ευρώπη, την τελευταία δεκαετία, έχει αναδειχθεί ως ένα από τα πιο μοντέρνα εργαλεία του συγκοινωνιακού σχεδιασμού που έχει ως στόχο τον περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου. Ενώ λοιπόν στη δυτική Ευρώπη προωθούνται πολιτικές υπέρ του ποδηλάτου, σε άλλα μέρη του κόσμου, όπως στην Κίνα, συμβαίνει το ανάποδο. Εκεί προσπαθούν να απελευθερώσουν το δρόμο για το, ταυτισμένο με την ανάπτυξη, αυτοκίνητο. Φυσικά η ίδια πολιτική ακολουθήθηκε στο μεγαλύτερο μέρος του 20ου αιώνα και στην Ευρώπη: το αυτοκίνητο αφέθηκε ελεύθερο να εκτοπίσει το ποδήλατο και όπου χρειάστηκε βοήθεια σε αυτό, του την προσέφεραν σχετικές αστυνομικές αποφάσεις, που απαγόρευαν την κυκλοφορία του ποδηλάτη για το καλό του.
Αλλά ακόμη και σήμερα η Ευρώπη δεν είναι ενιαία ως προς το ποδήλατο. Ενώ σε κάποιες χώρες, όπως η Ολλανδία, η Δανία, η Γερμανία, η Γαλλία για το ποδήλατο γίνονται πολλά, σε άλλες, όπως η δική μας, οι πολιτικές τους το κρατούν στο περιθώριο. Λίγοι πεισματάρηδες επιμένουν να κυκλοφορούν με αυτό σε ένα οδικό περιβάλλον κορεσμένο από αυτοκίνητα και εξαιρετικά εχθρικό.
Σήμερα το ποδήλατο, με ξεχασμένο από τους περισσότερους το μεγαλοπρεπές παρελθόν του, ξεπεσμένος αριστοκράτης, ζητιανεύει λίγο χώρο στο δρόμο. Δεν το χλευάζουν γιατί το συμπαθούν, όμως αδιαφορούν γιατί δεν φαντάζονται ποια θέση θα μπορέσει να βρει στο ψηφιακό κόσμο μας, αφού το κορμί περισσεύει μια και το αντικαθιστά η μηχανή. Δεν θα επιστρέψουμε στην εποχή με τα κάρα!!! και επενδύουν σε σχεδιασμούς που κάνουν την πόλη αφιλόξενη και για τον πεζό. Πρέπει και το περπάτημα να παραχωρήσει τη θέση του στη μηχανή; Αυτό πράγματι έγινε σε μεγάλη κλίμακα με τη συστηματική συρρίκνωση των πεζοδρομίων ή την αχρήστευσή τους, λόγω των συνθηκών ρύπανσης και θορύβου που επικρατούν στο οδόστρωμα, οι οποίες κάνουν δυσάρεστη και ανασφαλή δίπλα του την κίνηση του πεζού. Η τύχη του ποδηλάτη είναι ταυτισμένη με του πεζού. Όπου υπάρχει αξιοπρεπής χώρος για το δεύτερο εμφανίζεται και ο πρώτος. Περίπου τον ίδιο ελάχιστο χώρο έχουν ανάγκη και οι δυο. Το ποδήλατο ανεβαίνει τις σκάλες, μεταφέρεται από το λεωφορείο, μπαίνει στον ανελκυστήρα, περνάει από πόρτες. Ο ποδηλάτης δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένας γρήγορος πεζός…
Το ποδήλατο είναι μια προφανής φυσική επιλογή. Σήμερα, στην εποχή της ταχύτητας, των ανέσεων και της ιδιωτικότητας, το ποδήλατο αντιπροσωπεύει μια επιθετική στάση. Ανήκει σε αυτούς που αρνούνται να υποταχτούν στη μορφή που παίρνει ο κόσμος μας, που προτιμούν τη σύγκρουση από την παραίτηση, που πιστεύουν στη συλλογική βίωση της πόλης και όχι στην προσωπική θωράκιση. Ανήκει σε αυτούς που επιθυμούν, με απλές και σεμνές επιλογές στην καθημερινότητά τους, να δείχνουν ένα δρόμο διαφορετικό, να γράφουν μια πρόταση για μια αλλιώτικη πόλη. Το ποδήλατο ανήκει στις πολιτικές ανάπλασης. Η παρουσία του είναι ένα αλάνθαστο κριτήριο ποιότητας για το αστικό περιβάλλον.
Από πού θα μπορούσε κανείς να ξεκινήσει; Ο τόμος απαντά σε αυτό το ερώτημα προτείνοντας μεθοδολογίες αξιολόγησης των πολιτικών και τεχνικών δεδομένων, πριν και μετά την υλοποίηση ενός δικτύου ποδηλάτου. Η ένταξη του ποδηλάτου προϋποθέτει κυκλοφοριακές, πολεοδομικές και αισθητικές ανατροπές, που θα έχουν φυσικά ως αφετηρία τους την απόφαση κάθε τοπικής κοινωνίας να βάλει φρένο στην υποβάθμιση και να δει με αισιοδοξία το αύριο αυτής και των παιδιών της. Δεν είναι μόνο ζήτημα συγκοινωνιακού σχεδιασμού. Είναι ένα στοίχημα για διαφορετικές συμπεριφορές μετακίνησης, σε μια διαφορετική πόλη. Πρόκειται για ένα στοίχημα παιδείας και υπευθυνότητας, που θα πρέπει να κερδίσει η αστική κοινωνία του 21ου αιώνα για να κάνει πράξη την προοπτική της βιωσιμότητας, με την οποία το ποδήλατο είναι συνδεδεμένο.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΟΡΟΛΟΓΙΑ – Ανακοινώσεις 6ου Συνεδρίου
Εκδότης: Τ.Ε.Ε., ISBN:978-960-8369-28-3, Τιμή:20 ευρώ(με Φ.Π.Α.), Αθήνα 2007
Η Επιστημονική Επιτροπή του 6ου Συνεδρίου, υπό την προεδρία της καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Κύπρου Μαριάννας Κατσογιάννου, ενέκρινε 40 από τις 49 προτάσεις για ανακοίνωση, τηρώντας με συνέπεια την παράδοση της υψηλής στάθμης του Συνεδρίου. Τελικά υποβλήθηκαν κείμενα για τις 34 εγκεκριμένες ανακοινώσεις, που περιέχονται στον τόμο των ανακοινώσεων και εντάχθηκαν στο πρόγραμμα του Συνεδρίου. Ανάμεσα σ΄ αυτές και 8 ανακοινώσεις ξένων ομιλητών από εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού. Επιπλέον προσκλήθηκαν ειδικά από την ΕΛΕΤΟ η νυν και η τέως πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ορολογίας (EAFT) κα Fidelma Ní Ghallchobhair και κα Rute Costa, οι οποίες – σε ειδική ανακοίνωση – θα αναπτύξουν το θέμα της ορολογικής πολιτικής και του ορολογικού σχεδιασμού στις «μικρές» γλώσσες, παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα σχετικής συνάντησης εργασίας της EAFT που πραγματοποιήθηκε στο Δουβλίνο τον περασμένο Ιούλιο
Η παράδοση να αφιερώνονται τα Συνέδρια «Ελληνική Γλώσσα και Ορολογία» σε κάποια μεγάλη προσωπικότητα του χώρου των γραμμάτων, τηρήθηκε και σε τούτο το συνέδριο, που αφιερώθηκε στον αξέχαστο Βασίλη Α. Φιλόπουλο, πρωτοπόρο της Ορολογίας, πρόεδρο της ΕΛΕΤΟ από την ίδρυσή της (1992) και επί δεκατέσσερα έτη, αλλά και πρόεδρο όλων των οργανωτικών επιτροπών των 5 προηγούμενων Συνεδρίων· σε λίγο θα κλείσει χρόνος από την απώλειά του. Για το Βασίλη Φιλόπουλο δέχτηκε να μας μιλήσει – και τον ευχαριστούμε θερμά – ο υποστηρικτής και επί δεκαετίες «κήρυκας» της Ορολογίας και του ορθού επιστημονικού λόγου: ο σεβαστός σε όλους μας καθηγητής Θεοδόσης Π. Τάσιος
ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΕΣ – Παρακολούθηση- Διαγνωστική, Εκτίμηση Λειτουργικής Κατάστασης
Συγγραφέας:Β. Σαμοΐλης, Εκδότης:Τ.Ε.Ε., ISBN:978-960-8369-25-2, Τιμή:20 ευρώ(συμπεριλαμβάνεται το Φ.Π.Α.), Αθήνα 2007
Η παρούσα εργασία απευθύνεται σε όσους ενδιαφέρονται να ασχοληθούν με την αντιμετώπιση κεντρικών θεμάτων της ωφέλιμης ζωής μετασχηματιστών όπως είναι:
– η ασφαλής, αξιόπιστη και οικονομική λειτουργία,
– η παρακολούθηση της λειτουργικής κατάστασης,
– η διάγνωση για τυχόν μη κανονικές συνθήκες λειτουργίας,
– η εκτίμηση και αξιολόγηση της κατάστασης.
Οι πιο πάνω στόχοι και δράσεις μπορεί να συντελέσουν σε κρίσιμες αποφάσεις, όπως είναι π.χ. η ανακαίνιση των μετασχηματιστών ή η αντικατάστασή τους, λόγω πολλών ετών λειτουργίας, ή λόγω επιτάχυνσης της γήρανσης.
Στις σελίδες του βιβλίου: Αποτυπώνονται τα συμπεράσματα της μακρόχρονης απασχόλησης και εντρύφησής μου σε θέματα λειτουργίας και συντήρησης μετασχηματιστών, τα συμπεράσματα από πολλές δημοσιεύσεις και από την ανάπτυξη πολλών επίσης σχετικών θεμάτων σε διεθνή Συνέδρια, τα αποτελέσματα της επεξεργασίας των απαντήσεων των χρηστών μετασχηματιστών σε ερωτηματολόγια, τα οποία τους απευθύνουν μεγάλοι διεθνείς οργανισμοί, οι αναθεωρημένες πρόσφατα εκδόσεις Κανονισμών για μετασχηματιστές και οι τελευταίες απόψεις για τη διαχείριση της ζωής μετασχηματιστών με τη βοήθεια διαγνωστικών μεθόδων.
Παρουσιάζονται οι σημερινές δυνατότητες της τεχνολογίας, οι οποίες αφορούν στην παρακολούθηση της λειτουργικής κατάστασης μετασχηματιστών, οι μέθοδοι ερμηνείας των αποτελεσμάτων των ηλεκτρικών και φυσικών μετρήσεων, των χημικών αναλύσεων, των σχετικών με το μετασχηματιστή, καθώς και οι σημερινές απόψεις για την εξέλιξη των φαινομένων εντός του μετασχηματιστή, σε συσχέτιση με την οικονομική διάσταση των αντίστοιχων πιο πάνω ενεργειών.
Επιδιώκεται η παροχή τεχνικής αρωγής στους χρήστες μετασχηματιστών, οι οποίοι θα ήθελαν να προσεγγίσουν σχετικά προβλήματα, να τα επιλύσουν, όσο είναι εφικτό και να λάβουν τις προσήκουσες αποφάσεις.
Ο τίτλος του βιβλίου δίνει τους τρεις βασικούς άξονες της εργασίας, η οποία βασίζεται σε πλούσια και πρόσφατη βιβλιογραφία.
Η παρακολούθηση της λειτουργικής κατάστασης του μετασχηματιστή επιτυγχάνεται μέσω μετρήσεων. Ως εκ τούτου, πολλά κεφάλαια αφιερώνονται στις τελευταίως εφαρμοζόμενες μεθόδους μετρήσεων και ερμηνείας των σχετικών αποτελεσμάτων.
Μερικά κεφάλαια βοηθούν στη διάγνωση μη κανονικών συνθηκών λειτουργίας, ενώ άλλα αφορούν στην εκτίμηση της λειτουργικής κατάστασης, την πρόγνωση και τα προτεινόμενα μέτρα θεραπείας. Στα παραρτήματα παρέχονται στοιχεία για πιο λεπτομερή προσέγγιση σε ορισμένα θέματα.
ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Συγγραφείς: Ομάδα Εισηγητών ΙΕΚΕΜ-ΤΕΕ, Εκδότης: Τ.Ε.Ε., ISBN: 960-8369-18-5, Τιμή: 20 ευρώ(συμπεριλαμβάνεται το Φ.Π.Α.) Αθήνα 2007
Με πρωτοβουλία του ΙΕΚΕΜ -ΤΕΕ εκδόθηκε από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας το βιβλίο με τίτλο «ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» που περιλαμβάνει εισηγήσεις των διδασκόντων στα σεμινάρια που διοργανώνει το ΙΕΚΕΜ – ΤΕΕ
Σ΄ ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, με μια σειρά από αδιευκρίνιστους επαγγελματικούς κινδύνους και νέας μορφής εργατικά ατυχήματα, τα ζητήματα που άπτονται του τομέα της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων είναι ιδιαίτερα κρίσιμα, όσο και πολυπαραμετρικά. Οι εργοδότες, οι εργαζόμενοι και η πολιτεία καλούνται να συμβάλλουν, ο καθένας από τη μεριά του, στην ασφαλή και απρόσκοπτη διεξαγωγή ολόκληρης της αλυσίδας κάθε παραγωγικής διαδικασίας, έχοντας κατά νου την αναγκαιότητα διασφάλισης της υγείας του κεντρικού πυρήνα της παραγωγής, του ανθρώπινου δυναμικού.
Θα πρέπει να τονιστεί, πως οι συνθήκες μέσα στις οποίες διαμορφώνεται το εργασιακό περιβάλλον εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την εφαρμογή των μέτρων εκείνων που θεσπίζει η πολιτεία, στο πλαίσιο δημιουργίας ενός ασφαλούς και ικανού να διασφαλίσει την ποιότητα ζωής περιβάλλοντος, κάθε εργαζομένου. Στο βιβλίο «Υγεία και Ασφάλεια στο Εργασιακό Περιβάλλον» δίνεται ιδιαίτερη έμφαση σε όλο το νομοθετικό πλαίσιο.
Το ΤΕΕ με το ΙΕΚΕΜ -ΤΕΕ προγραμμάτισε και εκτέλεσε πλήθος σεμιναρίων πάνω στο αντικείμενο του βιβλίου. Η έκδοση, καρπός συλλογικής προσπάθειας ομάδας εισηγητών, με πολυετή εμπειρία στα σχετικά ζητήματα, έχει ως στόχο να συμβάλλει στην αξιόπιστη και πληρέστερη ενημέρωση όλων των μελών του τεχνικού κόσμου και να αναδείξει κρυφές πτυχές που δεν έχουν ως τώρα επεξεργαστεί ικανοποιητικά.
Στο δικό τους έργο και στη δική τους προσπάθεια στηρίζεται η παρέμβαση του Ινστιτούτου στον ευαίσθητο αυτό χώρο της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ 1850-1839
Επιμελητές: Robert Fox και Anna Guagnini, Εκδότης: Τ.Ε.Ε., ISBN: 978-960-8369-23-8, Τιμή: 25ευρώ (με Φ.Π.Α.), Αθήνα, 2007
Η έκδοση του παρόντος βιβλίου στα ελληνικά αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου ερευνητικού εγχειρήματος για την ιστορία των μηχανικών, που αναπτύσσεται στο πλαίσιο της συνεργασίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας με πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, στα οποία συμπεριλαμβάνονται το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Τομέας Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών), το Πανεπιστήμιο Αθηνών (Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας, Θεωρίας της Επιστήμης), το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας) και η École Nationale des Ponts et Chaussées (LA.T.T.S.).
Η Ιστορία των Μηχανικών διεθνώς αποτελεί διακριτό κλάδο του ευρύτερου επιστημονικού πεδίου της Ιστορίας της Τεχνολογίας, ενώ παράλληλα στις Η.Π.Α και σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες βρίσκονται σε ανάπτυξη και οι Σπουδές των Μηχανικών (Engineering Studies) στο πλαίσιο των πανεπιστημιακών προγραμμάτων των Σπουδών Επιστήμης και Τεχνολογίας (Science and Technology Studies). Εν προκειμένω, οι σπουδές και το επάγγελμα του μηχανικού εξετάζονται στη συνάφεια που παρουσιάζουν μ’ ένα σύνολο φιλοσοφικών, κοινωνιολογικών και ιστορικών παραγόντων. Κεντρικά ζητήματα αυτής της διαπραγμάτευσης αποτελούν οι οργανικές σχέσεις των σπουδών και του επαγγέλματος των μηχανικών με τις επιστήμες, την τεχνολογία, την κοινωνία και την πολιτική.
Το ανά χείρας βιβλίο εστιάζει ιδιαίτερα στο ρόλο που έπαιξε η καθιέρωση της τεχνικής εκπαίδευσης και ειδικότερα η εκπαίδευση των μηχανικών στις διάφορες χώρες στην ανάπτυξη της βιομηχανίας. Οι συγγραφείς αντιμετωπίζουν τη σχέση εκπαίδευσης και βιομηχανίας υιοθετώντας τις σύγχρονες προσεγγίσεις στην ιστοριογραφία της τεχνολογίας. Οι προσεγγίσεις αυτές εγκαταλείπουν τις θετικιστικές αντιλήψεις που αντιμετώπιζαν την τεχνολογία ως το απευθείας παράγωγο της εφαρμογής των επιστημών, απορρίπτουν τους ποικίλους ντετερμινισμούς και τις τελεολογικού τύπου βεβαιότητες που συνδέανε οργανικά την τεχνολογική ανάπτυξη με το ιδεώδες της προόδου, και τέλος υιοθετούν ένα θεωρητικό σχήμα που αντιλαμβάνεται τη σχέση κοινωνίας και τεχνολογίας ως σχέση συμπαραγωγής, στα πλαίσια του οποίου τα όρια κοινωνικού και τεχνολογικού παύουν να έχουν νόημα.
Η μετακίνηση από θεωρήσεις με απαίτηση καθολικής ισχύος, που αντιμετώπιζαν τη διαμόρφωση των σπουδών και του επαγγέλματος του μηχανικού ως μία ομοιογενή κανονικότητα, η οποία συνίστατο εν πολλοίς στη γραμμική εφαρμογή της επιστήμης στα τεχνικά επαγγέλματα, συμβάλλει αποφασιστικά στην αλλαγή της εικόνας, στρέφοντας τα ερευνητικά ενδιαφέροντα στις τοπικότητες. Οι περιπτώσεις που παρουσιάζονται στο βιβλίο αναδεικνύουν τον εξαιρετικά σημαντικό ρόλο των εθνικών πλαισίων εντός των οποίων αναπτύχθηκαν η εκπαίδευση και το επάγγελμα των μηχανικών. Οι ιδιαίτεροι προσανατολισμοί του κόσμου της παραγωγής, οι ισχύουσες ιδεολογίες, ο τρόπος πρόσληψης και κατασκευής του ιδεώδους της προόδου, το πολιτικό σύστημα, οι βαθύτερες κοινωνικές τάσεις, οι προσπάθειες ενσωμάτωσης στις διεθνείς αγορές, οι ιδιαίτερες επιστημονικές παραδόσεις εμφανίζονται να έχουν βάλει αποφασιστικά τη σφραγίδα τους στη διαμόρφωση και την εκτύλιξη των εθνικών χαρακτηριστικών των σπουδών και του επαγγέλματος.
Στο πλαίσιο αυτό η ενιαία εικόνα της Δυτικής προόδου θρυμματίζεται στις ιδιαιτερότητες των εθνικών περιπτώσεων, εξημερώνεται και προσαρμόζεται στις ισχύουσες αξίες, τα πρότυπα ανάπτυξης που ενέπνευσαν και καθοδήγησαν την πορεία των διαφορετικών χωρών, ταυτόχρονα όμως ανασυγκροτείται μέσα από τους ιδιαίτερους τρόπους με τους οποίους οι μηχανικοί απαντούν στις κανονικότητες των διεθνών επιρροών διαμορφώνοντας τα χαρακτηριστικά των εθνικών επαγγελματικών ταυτοτήτων τους.
Σχετικά με τη μετάφραση θέλουμε να σημειώσουμε ότι επιλέξαμε ν’ αφήσουμε αμετάφραστους εντός κειμένου τους επίσημους τίτλους των διαφόρων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και επαγγελματικών θεσμών, παραθέτοντας τη μετάφρασή τους στις υποσημειώσεις.
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Πρακτικά Ημερίδας (15 Ιουνίου 2006), Eκδότης: TEE, ΙSΒΝ: 978-960-8369-24-5, Τιμή: 10 ευρώ (με ΦΠΑ), Αθήνα 2007
Μια ημερίδα που έρχεται να σφραγίσει τη συνεργασία που υπογράψαμε η ΕΝΑΕ και το ΤΕΕ, για μία σειρά από πολύ σοβαρά ζητήματα, στα οποία έχουμε κοινούς προβληματισμούς – αγωνίες και πιστεύουμε ότι ενώνοντας τις δυνάμεις μας μπορούμε να δώσουμε και απαντήσεις.
Πέντε άνθρωποι την ημέρα στην Ελλάδα, χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο. Δυστυχώς, έχουμε τα πρωτεία στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σχεδόν μια πόλη εξαφανίζεται σε ετήσια βάση.
Τόσο εμείς, όσο και το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, δεν μπορούμε να μείνουμε ούτε απαθείς ούτε απλοί θεατές. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση έχει μια σειρά από αρμοδιότητες που σχετίζονται με το θέμα. Έχουμε τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου, τα ΚΤΕΟ, την ευθύνη για τις σχολικές μεταφορές. Όμως, δυστυχώς δεν είμαστε σε θέση να ασκήσουμε, έτσι όπως θα έπρεπε, καμία από αυτές τις τόσο σημαντικές αρμοδιότητες. Κι αυτό γιατί δεν έχουμε ούτε τα μέσα, ούτε το προσωπικό. Πέρα όμως από το τι συμβαίνει με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, θα πρέπει να αναρωτηθούμε τι συμβαίνει στην Ελλάδα.
Τα αποτελέσματα από τα ατυχήματα έχουν δραματικές συνέπειες σε ανθρώπινο επίπεδο, πριν απ’ όλα, αλλά και σε οικογενειακό, κοινωνικό, ακόμα και οικονομικό. Γιατί, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, δεν έχουμε αποτελέσματα και δεν υπάρχει βελτίωση. Πιστεύουμε ότι τα προβλήματα είναι πολλά και δυστυχώς είναι χρόνια. Τα μέτρα που εφαρμόζονται μέχρι σήμερα είναι αποσπασματικά. Έχουμε σοβαρότατη έλλειψη συντονισμού και δυστυχώς, σύγχυση ρόλων και αρμοδιοτήτων ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς. Η συντήρηση του αστικού, επαρχιακού και εθνικού δικτύου είναι ανεπαρκής, κυρίως, λόγω της έλλειψης πόρων. Ακόμα όμως και αυτοί οι ανεπαρκείς πόροι, όταν διατίθενται, δε δίνονται με βάση την εμπειρία, τις ανάγκες και τις μελέτες που θα έπρεπε να έχουν γίνει, αλλά δυστυχώς, με υποκειμενικά κριτήρια συνήθως. Οι όποιες δράσεις και πρωτοβουλίες ενεργοποιούνται, λαμβάνουν χώρα κυρίως μετά από μεγάλα και σοβαρά ατυχήματα, όταν δηλαδή το κακό έχει πλέον γίνει.
Η ΕΝΑΕ, προσπάθησε, στο μέτρο του δυνατού και με βάση τις εμπειρίες της, να συμβάλει στον αγώνα για τη μείωση των ατυχημάτων. Καταθέσαμε μια πολύ συγκεκριμένη πρόταση με στόχο την κοινή δράση και το συντονισμό όλων των συναρμόδιων Υπουργείων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επεξεργαστήκαμε συγκεκριμένες προτάσεις για την ενίσχυση του ρόλου μας στον τομέα της οδικής ασφάλειας και οργανώσαμε μια καμπάνια, επί τρία συνεχή χρόνια, σε όλες τις μεγάλες εξόδους από τα αστικά κέντρα.
Πιστεύουμε, πως έχει έρθει πλέον η ώρα να αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας. Να συνεργαστούμε και να προωθήσουμε από κοινού δράσεις σ’ αυτόν τον τομέα.
Γι’ αυτό το λόγο προτείνουμε:
– Διαμόρφωση συγκεκριμένης εθνικής πολιτικής οδικής ασφάλειας με μετρήσιμους στόχους, πρόγραμμα εφαρμογής με χρονοδιαγράμματα και συγκεκριμένους στόχους και βήματα.
– Αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας. Επίλυση του σοβαρότατου προβλήματος με τις διαφημιστικές πινακίδες, πριν θρηνήσουμε ακόμα περισσότερα θύματα, τόσο στα αστικά κέντρα όσο και στους εθνικούς δρόμους.
– Επικέντρωση των ενεργειών σε ομάδες με υψηλό δείκτη ατυχημάτων, όπως είναι οι στρατιώτες και γενικότερα τα νέα παιδιά. Λήψη τεχνικών μέτρων ελέγχου άμεσα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
– Επιστημονική διερεύνηση των ατυχημάτων. Δημιουργία αξιόπιστης βάσης δεδομένων για τα ατυχήματα, αλλά και δημιουργία μητρώου οδών για να παρακολουθούμε τη συντήρησή τους.
– Επισήμανση των μελανών σημείων. Βραχυπρόθεσμα μέτρα στις επικίνδυνες θέσεις, που ίσως έχουν και τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και έχουν και χαμηλό κόστος. Έργα σήμανσης, διαγράμμισης, έργα κατασκευής στηθαίων.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΟΠΟΥ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ – Β΄ Βελτιωμένη Έκδοση
Συγγραφείς: Χρ. Σπανός, Μ. Σπιθάκης, Κ. Τρέζος, Εκδότης: ΤΕΕ, ISBN: 960-8369-22-3, Τιμή: 3 ευρώ(με το ΦΠΑ), Aθήνα, 2007
Το κείμενο του βιβλίου αποτελεί την τελική έκθεση της Ομάδας Εργασίας η οποία είχε ως θέμα «Πρακτικά – διδακτικά εγχειρίδια. Μέθοδοι για την επιτόπου αποτίμηση των χαρακτηριστικών των υλικών». Το έργο είχε ανατεθεί στην Ομάδα Εργασίας στο πλαίσιο της Επιτελικής Ομάδας «Αντισεισμική Θωράκιση Υφισταμένων Κτιρίων» η οποία συστάθηκε κατόπιν σχετικής αποφάσεως της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ.
Στους όρους εντολής προς την Ομάδα Εργασίας οριζόταν η αποτίμηση των υλικών κατασκευών από ωπλισμένο σκυρόδεμα και τοιχοποιία. Για λόγους πληρότητας, η Ομάδα Εργασίας θεώρησε σκόπιμο να συμπεριλάβει επίσης, αν και σε μικρότερη έκταση, τις κατασκευές από ξύλο και χάλυβα.
Στο παρόν εγχειρίδιο δόθηκε μεγαλύτερη έμφαση στον προληπτικό έλεγχο με στόχο την αποτίμηση της υπάρχουσας κατάστασης στο πλαίσιο αντισεισμικής ενίσχυσης ανάλογα με την επιλεγόμενη στάθμη επιτελεστικότητας. Έτσι το κείμενο αυτό δεν αναφέρεται σε οδηγίες για έλεγχο κτιρίων με ζημιές μετά από σεισμό (γίνεται μόνον μια μικρή αναφορά σε σχετικά κείμενα του ΟΑΣΠ).
Στο πλαίσιο της εργασίας, η Ομάδα εξέτασε διεξοδικώς την διεθνή βιβλιογραφία σχετικά με την επιτόπου αποτίμηση των χαρακτηριστικών υλικών και δομικών στοιχείων. Η γενική πληροφοριακή βιβλιογραφία παρατίθεται στο τέλος, ενώ γίνεται χωριστή αναφορά σε εκείνα τα κείμενα τα οποία κυρίως απετέλεσαν την βάση συντάξεως του παρόντος εγχειριδίου.
Το παρόν εγχειρίδιο περιλαμβάνει τα εξής κεφάλαια: Επιθεωρήσεις (Κεφ. 3), Μέθοδοι αποτιμήσεως υλικών και δομικών στοιχείων (Κεφ. 4), Έλεγχοι επιτόπου του έργου (Κεφ. 5), Αξιολόγηση των αποτελεσμάτων (Κεφ. 6).
Ειδικώς για το ξύλο, και επειδή οι μηχανικές ιδιότητες και οι καταστατικοί νόμοι του ξύλου είναι πολύ λιγότερο γνωστά στους Έλληνες Μηχανικούς (από ότι οι νόμοι του σκυροδέματος και της τοιχοποιίας), στο Παράρτημα 1 γίνεται παρουσίαση των χαρακτηριστικών του ξύλου. Στο επόμενο Παράρτημα 2, γίνονται συγκριτικές εφαρμογές αναγωγής αντοχής πυρήνων σε συμβατική θλιπτική αντοχή με διάφορες μεθόδους της διεθνούς βιβλιογραφίας. Τέλος, στο Παράρτημα 3 παρουσιάζεται μια εκτενής βιβλιογραφία σχετικά με τις μεθόδους αποτίμησης των υλικών και δομικών στοιχείων.