Η οικονομική ύφεση στην Ευρώπη επιδρά άμεσα και αρνητικά στον κατασκευαστικό κλάδο. Για πέμπτη συνεχή χρονιά το 2012, καταγράφηκε συρρίκνωση της δραστηριότητας, υπογραμμίζεται σε μελέτη της Deloitte, στην οποία εξετάζονται οι αποδόσεις των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών ομίλων την περσινή χρονιά, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Δυσοίωνες εμφανίζονται οι προοπτικές και για το 2013, καθώς ο κύκλος εργασιών αναμένεται να φτάσει τα 1,27 τρισ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι ο ευρωπαϊκός κατασκευαστικός κλάδος θα βρεθεί πολύ πιο κάτω από τα επίπεδα των μέσων της δεκαετίας του ‘90.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η εξέλιξη αυτή έρχεται σε αντίθεση με την ανάγκη μεγάλων επενδύσεων σε έργα υποδομής που χρειάζονται οι αναδυόμενες οικονομίες, λόγω της αύξησης του πληθυσμού τους, αλλά και των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών λόγω περαιτέρω αστικοποίησης.
Η γεωγραφική διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων που παρατηρείται για κάποιες από τις εταιρείες του κλάδου, δηλαδή της δραστηριοποίησής τους σε περισσότερες χώρες, δεν οδηγεί σε ανάπτυξη και βελτίωση των οικονομικών μεγεθών τους, αφού κάτι τέτοιο οδηγεί μεταξύ άλλων στην αύξηση του δανεισμού, σημειώνεται.
Επισημαίνεται ότι χαρακτηριστικό της κατασκευαστικής δραστηριότητας είναι η κυκλικότητα την οποία εμφανίζει, καθώς επηρεάζεται, μεταξύ άλλων, από την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών, τα επιτόκια και τα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων. Από το 2008, η εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών άρχισε να μειώνεται και έως σήμερα οι επενδύσεις στις κατασκευές δεν έχουν ανακάμψει.
Οι κολοσσοί του κλάδου
Κι το 2012, όπως και το 2011, στην κατάταξη των 50 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών ομίλων, με κριτήριο τον κύκλο εργασιών, επικράτησαν οι γαλλικοί όμιλοι VINCI SA και BOUYGUES SA (1η και 3η θέση αντίστοιχα), με τον ισπανικό όμιλο ACS να καταλαμβάνει τη 2η θέση, καθώς είχε τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων μεταξύ 2011 και 2012, κυρίως λόγω της εξαγοράς της Γερμανικής HOCHTIEF.
Από την Ελλάδα, στους 50 μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς κατασκευαστικούς ομίλους το 2012, περιλαμβάνεται μόνο η ΕΛΛΑΚΤΩΡ με κύκλο εργασιών 1,233 δισ. ευρώ, ενώ το 2011 περιλαμβανόταν και η J&P ΑΒΑΞ.
Να σημειωθεί ότι οι VINCI και BOUYGUES, σε ποσοστό 63% και 66%, αντίστοιχα, εξασφαλίζουν τις πωλήσεις από την εγχώρια αγορά (Γαλλία), έχοντας, μάλιστα, εστιάσει το κύριο αντικείμενο των δραστηριοτήτων τους στις κατασκευές, με συνέπεια αυτές να αντιπροσωπεύουν το 83% και 76% του κύκλου εργασιών, αντίστοιχα.
Στο χρηματιστήριο πάνε καλύτερα
Το 2012 οι μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί κατασκευαστικοί όμιλοι είδαν τη χρηματιστηριακή τους αξία να αυξάνεται, πλην, όμως, δεν έχει ακόμη επανέλθει στα επίπεδα που ήταν πριν την ύφεση.
Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, η συνολική χρηματιστηριακή αξία των 20 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών δυνάμεων αυξήθηκε πέρυσι κατά 6% σε σύγκριση με την ανάπτυξη 14% στο Euro Stoxx 50 Index.
Γερμανία και Γαλλία οι μεγάλες αγορές
Όπως το 2011, έτσι και το 2012, η Γερμανία και η Γαλλία συνέχισαν να είναι οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με παρόμοιο περίπου μέγεθος. Ακολούθησε η βρετανική και η ιταλική αγορά, οι οποίες, όμως, αντιπροσωπεύουν περίπου τα 2/3 της γερμανικής και της γαλλικής. Η ισπανική, η οποία βρέθηκε στην πέμπτη θέση, μείωσε το 2012 τις επενδύσεις στις κατασκευές κατά 17%, περιορίζοντας τις συνολικές δαπάνες σε 124 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ