Η μηχανική, μπορεί να υποστηρίξει κάποιος, είναι η τέχνη του εφικτού και …χειροπιαστού. Είναι αυτή, που διαχρονικά, δημιούργησε έργα που άλλαξαν τη ζωή των ανθρώπων, κάποιες φορές και το ρου της ιστορίας.
Στο πέρασμα των αιώνων, η μηχανική έχει να επιδείξει εντυπωσιακά έργα, κατά κανόνα έργα που εξυπηρετούν το κοινωνικό σύνολο, εξασφαλίζοντας την οικονομία και δίνοντας προοπτικές ανάπτυξης. Και μπορεί, διαρκώς, να ανακοινώνονται διεθνώς και νέα εντυπωσιακά σχέδια κατασκευής πολύ μεγάλων έργων, αλλά αυτά που ήδη έχει πετύχει η μηχανική τον τελευταίο αιώνα, χωρίς υπερβολή, αιφνιδιάζουν για την έμπνευση, τον σχεδιασμό και την κατασκευή.
Γεγονός είναι ότι λίγο ή περισσότερο όλοι – και οπωσδήποτε οι μηχανικοί -γνωρίζουν τα περισσότερα και σημαντικότερα απ’ αυτά τα έργα, κάποιοι μπορούν στον κατάλογο να προσθέσουν πολλά ακόμη, όμως, η από κοινού παράθεση κάποιων από τα σύγχρονα θαύματα των μηχανικών, έχει την αξία της, όταν οι φωτογραφίες τους συνοδεύονται από ορισμένα στοιχεία, τα οποία ενίοτε ξαφνιάζουν.
Palm Jumeirah
Χρειάστηκαν συνολικά 210 εκατομμύρια κυβικά μέτρα βράχων, άμμου και ασβεστόλιθου για να δημιουργηθούν αυτά τα νησιά στο Ντουμπάι. Δέκα εκατομμύρια κυβικά μέτρα βράχοι χρησιμοποιήθηκαν μόνο για τον εξωτερικό δακτύλιο. Οι πέτρες μεταφέρθηκαν από 16 λατομεία των Ηνωμενων Αραβικών Εμιράτων και είναι αρκετές για να καλύψουν τρεις φορές την περίμετρο της γης. Το έργο ολοκηρώθηκε στις 24 Σεπτεμβρίου 2008.
Η Βόρεια Σιβηρία δεν είναι η ευκολότερη περιοχή του κόσμου για να δημιουργηθεί μια σιδηροδρομική γραμμή μήκους 8.851 χιλιομέτρων. Οι μηχανικοί χρειάστηκε να σχεδιάσουν γραμμές και συρμούς, ικανές να λειτουργήσουν σε θερμοκρασίες μείον 20 βαθμών Κελσίου. Έτσι, όμως, πέτυχαν να δρομολογήσουν τον υπερσιβηρικός σιδηρόδρομο, ένα έργο εντυπωσιακό, ο οποίος ταξιδεύει μέσα από οκτώ διαφορετικές χρονικές ζώνες, 87 πόλεις και διασχίζει 16 μεγάλους ποταμούς, όπως των Βόλγα, Ob, Ενισέι, Oka και Amur. Στην κατασκευή του έργου εργάστηκαν 90.000 άνθρωποι, η οποία πήρε μόλις 10 χρόνια για να χτιστεί, λαμβάνοντας υπόψη τα εργαλεία που είχαν στη διάθεσή τους, φτυάρια και …αναπηρικά καρότσια. Ημερομηνία ολοκλήρωσής του: 1904.
Με ύψος 828 μέτρων είναι και το ψηλότερο κτίριο στον κόσμο. Οι μηχανικοί αντιμετώπισαν κατά την κατασκευή πολλαπλές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων των ισχυρών ανέμων που ασκούν πιέσεις στον πύργο, εξαιτίας των οποίων έγιναν πάνω από 40 δοκιμές σε αεροδυναμική σήραγγα, όχι μόνο για να διαπιστωθεί πώς ο άνεμος θα επηρεάζει το κτίριο, αλλά και να δοκιμαστούς οι γερανοί που χρησιμοποιήθηκαν κατά την κατασκευή. Το έργο ολοκληρώθηκε στις 4 Ιανουαρίου 2010.
Χρειάστηκαν 2 εκατομμύρια εργαζόμενοι και 10 χρόνια για να κατασκευαστεί η γέφυρα που συνδέει το Κόμπε, της ηπειρωτικής Ιαπωνίας, με την Iwaya, στο νησί Awaji. Πριν την κατασκευή της, ο μόνος τρόπος για να μετακινηθεί κάποιος μεταξύ των δύο πόλεων ήταν το πλοίο. Ωστόσο, η ναυσιπλοΐα, στη συγκεκριμενη περιοχή, ήταν επιρρεπής σε καταιγίδες και όταν δύο πλοία ανατράπηκαν το 1955, με 168 θύματα, η δημόσια κατακραυγή έπεισε την κυβέρνηση για την ανάγκη της γέφυρας. Είναι η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο, με μήκος 1.991 μέτρα. Ολοκληρώθηκε στις 5 Απριλίου, 1998.
Κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια του Gold Rush Klondike (κατά το κυνήγι του χρυσού) και χρηματοδοτήθηκε σε μεγάλο βαθμό από Βρετανούς επενδυτές, σε μόλις 26 μήνες, χρησιμοποιήθηκαν 450 τόνοι εκρηκτικών υλών για να ανατιναχθούν ολόκληρα βουνά του Καναδά. Οι επιβάτες θα πρέπει να κρατηθούν, γιατί ο σιδηρόδρομος ανεβαίνει σχεδόν 278 μέτρα σε μια διαδρομη μόλις 32 χιλιομέτρων, ενώ έχει πολλές άλλες απότομες κλίσεις έως και 4%. Ο σιδηρόδρομος εξακολουθεί να κινείται με τα βαγόνια αντίκες, το παλιότερο κατασκευασμένο το 1881. Το έργο ολοκηρώθηκε στις 29 Ιουλίου 1900.
Κατασκευασμένο από χάλυβα το «δέντρο» αυτό εντάσσεται στο περιβάλλον διαμόρφωση χάλυβα, ενώ ενσωματώνει έναν σχεδιασμό παρόμοιο με τον αντισεισμικό σχεδιασμό που χρησιμοποιείται αντισεισμικών σχέδιο παρόμοιο με αυτόν που χρησιμοποιείται στις παγόδες. Αν και οι μηχανικοί πραγματικά έφτασαν τον ουρανό, η κατασκευή έχει ύψος 634 μέτρα, πατώντας σε ένα ασταθές και αναγεννημένο έδαφος, χρησιμοποίησαν μια παραδοσιακή ιαπωνική τεχνική που είναι γνωστή ως shinbashira, η οποία βασίζεται σε μία κεντρική στήλη που αντισταθμίζει τα σεισμικά κύματα. Το έργο ολοκληρώθηκε στις 22 Μαΐου 2012.
Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός κόστισε 100 δισεκατομμύρια δολάρια και απασχολήθηκαν στην κατασκευή του 100.000 άτομα από 15 χώρες. Είναι, ασφαλώς, ένα από τα πιο ασυνήθιστα εργοτάξια, αφού βρίσκεται 354 χιλιόμετρα πάνω από τη Γη. Οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν τα άτομα εκτέλεση των εργασιών συντήρησης, πηγαίνουν πολύ πιο πέρα από μια πτώση …ενός σφυριού ή καρφιού, έναν τραυματισμό με όπλο. Ένα μικροσκοπικό σχίσιμο σε μια προστατευτική στολή σημαίνει ακαριαίο θάνατο. Ημερομηνία ολοκλήρωσης: άγνωστη !
Περισσότερα από 4,5 εκατομμύρια κυβικά μέτρα σκυρόδεμα χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή των δεξαμενών και φραγμάτων σ’ αυτό το κανάλι. Η διώρυγα έχει μήκος 77 χιλιομέτρων και τους ωκεανούς του Ατλαντικού και του Ειρηνικού. Τα μπάζα της ανασκαφής ήταν αρκετά για να θάψουν το Μανχάταν σε βάθος τεσσάρων μέτρων. Η κάθε μια από τις δεξαμενές ζυγίζει 750 τόνους και έχει χωρητικότητα 52 εκατομμύρια γαλόνια νερού και είναι αυτές που «φιλοξενούν» τα 15.000 πλοία που χρησιμοποιούν το κανάλι κάθε χρόνο. Το έργο ολοκληρώθηκε στις 7 Ιανουαρίου 1914.
Ήταν το πρώτο κτίριο στον κόσμο που έσπασε το ύψος των 500 μέτρων. Με την ολοκλήρωσή του κατέγραψε και άλλες πρωτιές: διέθετε τον ταχύτερο ανελκυστήρα στον κόσμο, ήταν το υψηλότερο κτίσμα του κόσμου, χάρη στο πύργο τηλεπικοινωνιών στην κορυφή του. Οκτώ μεγάλες στήλες, διασφαλίζουν την αντισεισμική προστασία του. Το έργο ολοκληρώθηκε στις 31 Δεκεμβρίου 2004.
Η κατασκευή του κόστισε 71.000.000 λίρες, το ισοδύναμο σε βάρος 71 πλήρως φορτωμένων αεροπλάνων 747 ! Βρίσκεται 1.219 μέτρα πάνω από τον ποταμό Κολοράντο και το Grand Canyon. Ο χάλυβας που χρησιμοποιηθηκε κόστισε ένα εκατομμύρια λίρες, ενώ το γυαλί 83.000 λίρες. Ήταν έμπνευση του επιχειρηματία του Λας Βέγκας David Jin, ο οποίος ήρθε σε συνεννόηση με τη φυλή Hualapai, το 1996, κάνοντάς τους κοινωνούς στην ιδέα της διάβασης πεζών από γυαλί πάνω από το Grand Canyon. Το Skywalk συναρμολογήθηκε επί τόπου, ενώ για την τοποθέτησή του χρειάστηκε μόνο μια γεώτρηση και όλες τις εργασίες να ολοκηρώνονται σε ένα χρόνο στις 28 Μαρτίου 2007.
Shanghai World Financial Center
Το τραπεζοειδές άνοιγμα κοντά στην κορυφή του ουρανοξύστη αυτού των 101 ορόφων, που του έχει χαρίσει το παρατσούκλι «ανοιχτήρι μπουκαλιών», μειώνει την πίεση του αέρα. Με την κατασκευή του έγινε το δεύτερο ψηλότερο κτίριο στον κόσμο και το ψηλότερο κτίριο στην ηπειρωτική Κίνα, με συνολικό ύψος 492 μέτρα. Ημερομηνία ολοκλήρωσής του: 17 Ιουλίου 2008.
Η γαλλική αυτή οδογέφυρα έχει το υψηλότερο κατάστρωμα οδικής γέφυρας στην Ευρώπη, μέγιστο ύψος 270 μέτρα πάνω από τον ποταμό Tarn, ενώ είναι η υψηλότερη γέφυρα του κόσμου με την ακμή της να φτάνει στα 343 μέτρα, δηλαδή υψηλότερη από τον Πύργο του Άιφελ. Δημιουργήθηκε για να διευκολύνει την κυκλοφορία στη διαδρομή μεταξύ Παρισιού και της Ισπανίας. Το κόστος της 320 εκατομμύρια ευρώ, προσφέρει καλή σχέση ποιότητας-τιμής, με διάρκεια ζωής 120 χρόνια. Ημερομηνία ολοκλήρωσής της: 16 Δεκεμβρίου 2004.
Ο σταθμός Aldgate, είναι χτισμένος πάνω από ένα τεράστιο λάκκο, όπου θάφτηκαν πάνω 1.000 νεκροί από την πανούκλα που θέρισε τον πληθυσμό της Βρετανικής πρωτεύουσας κάποτε. Έτσι, συμβαίνει: στα παλιά χτίζεται το μέλλον. Το Μετρό του Λονδίνου, εφέτος, γιόρτασε τα 150 χρόνια του, έχοντας φτάσει σε ένα δίκτυο 402 χιλιομέτρων, χάρη στο ποίο κάθε χρόνο μετακινούνται ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι. Είναι ο πρώτος υπόγειος σιδηρόδρομος στον κόσμο, με τους συρμούς, οι οποίοι το πρώτο διάστημα ταξίδευαν μεταξύ Paddington και Farringdon, να κινούνται με φυσικό αέριο και τα βαγόνια να είναι ξύλινα. Έναρξη λειτουργίας στις 10 Ιανουαρίου 1863.
Το πρώτο αεροδρόμιο που κατασκευάστηκε εξ’ ολοκλήρου σε ένα τεχνητό νησί, ήταν το διεθνές αεροδρόμιο της Οσάκα. Η κατασκευή του χρειάστηκε τρία χρόνια και το νησί, μήκους 4 και πλάτους 2,5 χιλιομέτρων, υπήρξε για την εποχή του το πιο ακριβό δημόσιο τεχνικό έργο, με συνολικό κόστος 20 δισεκατομμύρια δολάρια. Για τη δημιουργία του εργάστηκαν περίπου 10.000 άνθρωποι, χρησιμοποιήθηκαν 80 πλοία και απαιτήθηκαν κάπου 21 εκατομμύρια κυβικά μέτρα μπάζων, που προήλθαν από χώρους υγειονομικής ταφής απορριμμάτων. Ολοκληρώθηκε το 1994.
Στα σύνορα Αριζόνας και Νεβάδας, στις ΗΠΑ, στο μαύρο φαράγγι του ποταμού Κολοράντο, υπάρχει ένα φράγμα ύψους 221 μέτρων, πλάτους 210 στη βάση και 13 μέτρα στη στέψη, εξαιτίας του οποίου δημιουργήθηκε η λίμνη Mead, η μεγαλύτερη τεχνητή λίμνη στο δυτικό ημισφαίριο και τροφοδοτεί το Las Vegas και την ευρύτερη περιοχή με ηλεκτρική ενέργεια. Πρόκειται για φράγμα βαρύτητας, που σημαίνει ότι η ισορροπία της κατασκευής, άρα η αντοχή των θεμελίων του, βρίσκονται σε αλληλοεξάρτηση με τη βαρύτητα. Κατά την κατασκευή οι εργαζόμενοι ήταν οι πρώτοι που φόρεσαν «κράνη προστασίας», που δημιουργήθηκαν από ύφασμα, με επίστρωση πίσσας, αποδείχθηκαν τόσο αποτελεσματικά, ώστε οι έξι εταιρείες που συμμετείχαν στο έργο τα καθιέρωσαν έκτοτε ως απαραίτητο εξοπλισμό στα εργοτάξια. Το έργο ολοκληρώθηκε την 1η Μαρτίου 1936.
Η θερμοκρασία μεταβάλλει το ύψος του Πύργου του Άιφελ έως 15 εκατοστά κατά τη διάρκεια του έτους. Ο Πύργος ζυγίζει 13.200 τόνους και υπήρξε το πρώτο κτίριο στον κόσμο που ξεπέρασε το ύψος της Μεγάλης Πυραμίδας της Γκίζας. Παρέμεινε ως το υψηλότερο κτίριο στον κόσμο ως το 1929, οπότε τον τίτλο απέσπασε ο ουρανοξύστης Chrysler στη Νέα Υόρκη. Τα σχέδια και οι υπολογισμοί του Gustave Eiffel ήταν τέτοιας ακρίβειας, ώστε δεν χρειάστηκε καμιά αναθεώρηση/τροποποίηση κατά την κατασκευή. Ολοκληρώθηκε στις 31 Μαρτίου 1889.
Η καμπύλη της γέφυρας, δεν είναι τυχαία, σχεδιάστηκε από τους μηχανικούς για να κρατά τους οδηγούς σε εγρήγορση. Πριν την κατασκευή της, ο μόνος τρόπο για να φτάσει κανείς από τον ηπειρωτικό Καναδά, στο Prince Edward Island, την μικρότερη επαρχία της χώρας, ήταν με πλοίο ή αεροπλάνο. Οι ισχυροί άνεμοι, τα γιγαντιαία κύματα και το χιόνι, που «δέρνουν» τη γέφυρα, υποχρέωσαν τους μηχανικούς να δημιουργήσουν μίγμα σκυροδέματος 60% μεγαλύτερης αντοχής από ό, τι το συνηθισμένο. Ένας ειδικής κατασκευής πλωτός γερανός, ο Svanen, χρησιμοποιήθηκε για να τοποθετηθούν οι 65 προβλήτες από σκυρόδεμα που ενσωματώθηκαν στο έργο. Ολοκληρώθηκε στις 31 Μαΐου 1997.
Έχει κατασκευαστεί για να αντέξει σεισμό 8,5 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ. Έχει σχεδιαστεί να αντέχει ανέμους μέχρι 418 kph. Όμως, αυτά δεν είναι τα μόνα φυσικά φαινόμενα τα οποία πρέπει να αντιπαλαίψει ο τηεπικοινωνιακός πύργος στο Τορόντο. Κάθε χρόνο, κατά μέσο όρο, δέχεται τα κτυπήματα 75 κεραυνών ! Ένα αντικερευνικό σύστημα, από μακριές λωρίδες χαλκού, οι οποίες φθάνουν στο υπέδαφος και συνδέονται με ράβδους γείωσης, τον προστατεύουν αποτελεσματικά. Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε την 1η Οκτωβρίου 1976.
…ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ
Η μηχανική, διαχρονικά, εξέπληττε την ανθρωπότητα με τα έργα της. Στην ιστορία είναι καταγραμμένα ορισμένα έργα που χαρακτηρίζονται …θαύματα. Επτά απ’ αυτά καταγράφονται στη συνέχεια.
Επί 3.800 χρόνια υπήρξε το υψηλότερο κτίσμα στον κόσμο. Η πυραμίδα της Γκίζας έχει δημιουργηθεί από 2,3 εκατομμύρια ογκόλιθους. Οι μεγαλύτεροι από αυτούς, που βρέθηκαν στο θάλαμο του βασιλιά, ζυγίζουν μεταξύ 25 και 80 τόνων και μεταφέρθηκαν στο χώρο από το Ασουάν, 800 χιλιόμετρα μακριά. Συνολικά στην κατασκευή χρειάστηκαν, 5,5 εκατομμύρια τόνοι ασβεστόλιθου, 8.000 τόνοι γρανίτη και 500.000 τόνοι κονιάματος. Οι μελετητές ακόμη δεν έχουν καταλήξει στον τρόπο με τον οποίο τα μεμονωμένα ογκώδη στοιχεία τοποθετήθηκαν στη θέση τους. Το έργο ολοκληρώθηκε το 2504 π.Χ..
Η χωρητικότητά του ήταν για 50.000 θεατές. Είναι το μεγαλύτερο αμφιθέατρο που χτίστηκε από την ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Υπολογίζεται ότι το εξωτερικό τοίχωμα, το οποίο έχει 189 μέτρα μήκος και 156 μέτρα πλάτος, χτίστηκε αρχικά με 100.000 κυβικά μέτρα πέτρας τραβερτίνη. Μέρος αυτής της πέτρας χρησιμοποιήθηκε αργότερα για την κατασκευή της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου, καθώς και για άλλα κοντινά μνημεία. Ολοκληρώθηκε το 80 μ.Χ..
Το Υδραγωγείο αυτό, ένα από τα καλύτερα διατηρημένα αρχαία μνημεία της Ιβηρικής Χερσονήσου, διαθέτει 44 δίκλινες και 79 μονές καμάρες. Χτίστηκε την εποχή του Ρωμαίου αυτοκράτορα Τραϊανού και είναι ακόμα σε χρήση ! Μεταφέρουν το νερό από τον ποταμό Frνo στην πόλη της Segovia. Οι συνολικά 167 καμάρες, ύψους άνω των εννέα μέτρων η κάθε μια, αποτελούνται από 24.000 μπλοκ γρανίτη και κατασκευάστηκαν χωρίς τη χρήση κονιάματος. Ολοκληρώθηκε το 50 μ.Χ.
Έχει μήκος 8.850 μέτρων και κατασκευάστηκε σταδιακά σε μια περίοδο 2.000 ετών, με έναρξη το 475 π.Χ. και σκοπό να προστατευθεί η Κίνα από την εισβολή των Ούννων. Κατά τη διάρκεια της δυναστείας Μινγκ, μεταξύ 1368 και 1644 μ.Χ., έγινε μια εκτεταμένη ανακατσκευή και προσθηκες επάλξεων, παρατηρητηρίων και θέσεων για κανόνια, κάποια από τα οποία βρίσκονται σε ύψος 980 μέτρων πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Το κονίαμα που χρησιμοποιήθηκε για να δεσμεύσει τις πέτρες του τείχους, έγινε από αλεύρι ρυζιού. Το βασικό τείχος ολοκληρώθηκε το 204 π.Χ..
Χρειάστηκαν 20 χρόνια για την κατασκευή του μνημείου της γυναίκας του αυτοκράτορα Shah Jahan, της Mughal. Για την εξωτερική διακόσμησή του χρησιμοποιήθηκαν 28 διαφορετικές ποικιλίες από ημιπολύτιμους και πολύτιμους λίθους. Είναι κατασκευασμένο από λευκό μάρμαρο από τα λατομεία του Rajasthan, το οποίο έχει την ιδιότητα να φαίνεται ροζ το πρωί, λευκό κατά τη διάρκεια της ημέρας και το χρυσό στο φως του φεγγαριού. Ολοκληρώθηκε το 1653 μ.Χ.
Η ακριβής μετάφραση σημαίνει «το μέρος όπου οι άνδρες γίνονται Θεοί». Υπήρξε η μεγαλύτερη πόλη στην προ-Κολομβιανή Αμερική. Από τις πιο γνωστές κατασκευές της είναι η Πυραμίδα του Ήλιου, η οποία χτίστηκε σε δύο φάσεις. Κατά τη δεύτερη φάση έφτασε στο ύψος των 224 μ., καθιστώντας την την τρίτη υψηλότερη πυραμίδα του κόσμου. Ολόκληρη η πόλη απλωνόταν, αρχικά, σε περίπου 20 τετραγωνικά χιλιόμετρα και διέθετε 2.200 κατοικίες, χτισμένη εξολοκλήρου από πέτρα και ασβεστοκονίαμα. Ολοκληρώθηκε το 100 π.Χ..
Χρειάστηκαν 10 χρόνια για την κατασκευή του και επιπλέον 5 για την ολοκλήρωση των γλυπτών του. Για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκε λευκό μάρμαρο από την Πεντέλη, στο λατομείο της οποίας λαξεύτηκε κάθε κομμάτι, βάρους 80 μέχρι 100 τόνους, τα οποία στη συνέχεια μεταφέρθηκαν 19 χιλιόμετρα για να συναρμολογηθούν. Στο κτίσμα δεν υπάρχει ούτε μία ευθεία γραμμή αλλά παντού συναντάμε απαλές καμπύλες. Το οπτικό αποτέλεσμα είναι εκτός από αρμονικό πολλές φορές και απροσδόκητο, μιας και ο Παρθενώνας καταφέρνει να δείχνει εντυπωσιακά μεγαλύτερος από το πραγματικό του μέγεθος (69,54μ. μήκος, 30,78μ. πλάτος, 20μ. ύψος). Οι κίονες του δεν είναι κάθετοι, αλλά αν προεκταθούν νοητά προς τα επάνω θα μπορούσαν να συναντηθούν στα 1852 μέτρα. Ολοκληρώθηκε το 438 π.Χ και το 433 π.Χ. τα γλυπτά του.