Οριστικοί τίτλοι τέλους για το Ελληνικό ως αεροπορική εγκατάσταση μετά από 68 χρόνια, με απόφαση του υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων,η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (φύλλο 20ης Σεπτεμβρίου) και στη Διαύγεια, υπό τον τίτλτο «Κατάργηση Κρατικού Αερολιμένα Αθηνών στο Ελληνικό ως αεροπορικής εγκατάστασης».
Θυμίζουμε πως το Ελληνικό ως αεροδρόμιο έπαψε να λειτουργεί το 2001, οπότε ολοκληρώθηκε η κατασκευή του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και αρκετοί από τους χώρους χρησιμοποιήθηκαν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Έκτοτε η συντριπτική πλειοψηφία των εγκαταστάσεων, ολυμπιακές και μη, παραμένουν ανεκμετάλλευτες.
Υπενθυμίζουμε ότι οι μετοχές της εταιρείας «Ελληνικό ΑΕ» έχουν περιέλθει,βάσει απόφασης της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, το οποίο φέρει την ευθύνη για το σχεδιασμό και την εφαρμογή της διαδικασίας αξιοποίησης του χώρου, υποβοηθούμενο από οικονομικούς και νομικούς συμβούλους και συμβούλους ακινήτων, οι οποίοι συγκεκριμένα είναι:
Οικονομικοί Σύμβουλοι: CitiGroup Global Markets και Τράπεζα Πειραιώς
Νομικοί Σύμβουλοι: Δικηγορική Εταιρεία Αυγερινός και Συνεργάτες, Κ. Παπακωστόπουλος & Συνεργάτες, Δεγλέρης και Συνεργάτες, Δικηγορική Εταιρεία Φορτσάκης, Διακόπουλος, Μυλογιαννάκης και Συνεργάτες και Watson, Farley & Williams LLP
Σύμβουλοι Ακινήτων: Hill International, Dimand Α.Ε., Proprius member of Cushman & Wakefield, Takis Gavrilis & Partners Design Group και LDK Σύμβουλοι.
Η διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή, στον οποίο θα πωληθούν οι μετοχές, βρίσκεται σε εξέλιξη, με το ΤΑΙΠΕΔ να μην έχει ανακοινώσει ποιοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, αλλά τις δημοσιογραφικές πληροφορίες να επιμένουν πως πρόκειται για την Qatari Diar, την ισραηλινή Elbit, τη βρετανική London & Regional Properties και τη Lamda Development του ομίλου Λάτση.
Οι δεσμευτικές προσφορές των ενδιαφερομένων θα αξιολογηθούν, όπως έχει ανακοινωθεί, με βάση σειρά κριτηρίων, τα οποία θα συνδέονται τόσο με την τεχνική προσφορά των υποψηφίων (δηλαδή τι σχεδιάζουν να κάνουν στο Ελληνικό) όσο και με την οικονομική προσφορά τους (τα ανταλλάγματα που προσφέρουν στο Δημόσιο).
Παρέμβαση ΤΕΕ
Τόσο για το Ελληνικό, όσο και για το Τατόι, σημειώνουμε ότι έχει κάνει παρέμβαση ο πρόεδρος του ΤΕΕ Χρήστος Σπίρτζης, όταν το θέμα τέθηκε σε συνεδρίαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά, στο πλαίσιο των νέων πρωτοβουλιών του υπουργείου Οικονομικών και του ΤΑΙΠΕΔ.
«Οι οικονομικοί στόχοι είναι εξαιρετικά χαμηλοί, παραπέμποντας σε ξεπούλημα», είχε πει ο κ Σπίρτζης, απαντώντας σε δημοσιογραφικές ερωτήσεις στην κοινή συνέντευξη Τύπου ΤΕΕ και ΔΣΑ, τονίζοντας ιδιαίτερα ότι «το ΤΕΕ έχει ταχθεί υπέρ της αξιοποίησης, καταθέτοντας ολοκληρωμένες προτάσεις στη Βουλή, για την αξιοποίηση του Ελληνικού, με πολεοδομικό, χωροταξικό σχεδιασμό, προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος, οι οποίες δεν έχουν γίνει δεκτές». Αντίθετα πρόσθεσε ο ίδιος «η ακολουθούμενη πορεία για το Ελληνικό αποτελεί μνημείο πώς να μην αξιοποιηθεί η έκταση του πρώην αεροδρομίου υπέρ του δημοσίου συμφέροντος».
Παράλληλα για το Τατόι, ο πρόεδρος του ΤΕΕ είπε ότι «δεν μπορεί να συζητείται η εκποίηση της έκτασης των 42.000 στρεμμάτων, που είναι Εθνικός δρυμός, περιλαμβάνοντας σπάνια στοιχεία αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, έναντι 150 εκ ευρώ, όταν υπάρχει μελέτη, αξιοποίησης της από φορείς του δημοσίου και ιδιώτες, που προβλέπει οικονομική απόδοση 150 εκατ ευρώ ετησίως»!
5 Δήμοι καιροφυλακτούν
Οι Δήμοι Σπάτων, Αρτέμιδος, Κορωπίου, Παιανίας και Μαρκοπούλου, που με το νόμο Ν.2338/1995, είχαν αποκτήσει το δικαίωμα να συμμετάσχουν με συνολικό ποσοστό 10%, στην διαδικασία αξιοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, ως αντισταθμιστικά οφέλη στη χρήση των εκτάσεων για τη δημιουργία του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος”, φοβούμενοι ότι ενδέχεται να ανατραπεί το δικαίωμα, από τον Δεκέμβριο του 2011, έχουν στείλει στους αρμόδιους εξώδικο, στο οποίο τονίζουν ότι θα αποκρούσουν με κάθε νόμιμο μέσο ενδεχόμενη απόπειρα υφαρπαγής της περιουσίας τους.
Το πλήρες κείμενο έχει ως εξής:
ΕΝΩΠΙΟΝ ΠΑΝΤΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ
ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ -ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Των
1. Νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΚΡΩΠΙΑΣ» (πρωτοβάθμιος Ο.Τ.Α.), που εδρεύει στο Κορωπί Αττικής (Μεσόγεια) και εκπροσωπείται νόμιμα.
2. Νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ» (πρωτοβάθμιος Ο.Τ.Α.), που εδρεύει στο Μαρκόπουλο Αττικής (Μεσόγεια) και εκπροσωπείται νόμιμα.
3. Νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΠΑΙΑΝΙΑΣ ΓΛΥΚΩΝ ΝΕΡΩΝ» (πρωτοβάθμιος Ο.Τ.Α.), που εδρεύει στην Παιανία Αττικής (Μεσόγεια) και εκπροσωπείται νόμιμα.
4. Νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΣΠΑΤΩΝ ΑΡΤΕΜΙΔΑΣ» (πρωτοβάθμιος Ο.Τ.Α.), που εδρεύει στα Σπάτα Αττικής (Μεσόγεια) και εκπροσωπείται νόμιμα.
ΠΡΟΣ:
1. Την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και με διακριτικό τίτλο «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.», που εδρεύει στην Αθήνα και εκπροσωπείται νόμιμα.
2. Την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.», που εδρεύει στην Αθήνα, επί των οδών Κολοκοτρώνη αριθμ. 1 και Σταδίου και εκπροσωπείται νόμιμα.
3. Τον Υπουργό Οικονομικών, νομίμως εκπροσωπουμένου.
4. Τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, νομίμως εκπροσωπουμένου.
Με την από 08.12.2011 η δεύτερη εκ των ως άνω ανωνύμων εταιρειών με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.» εξέδωσε «Πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας “ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. μέσω αγοράς υφισταμένων μετοχών και/ή ανάληψης νέων μετοχών στο κεφάλαιο της Ελληνικό Α.Ε.».Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον ιδρυτικό της νόμο (άρθρο 42 παρ. 3α του ν. 3943/2011), ως εταιρικός σκοπός της Ελληνικό Α.Ε. ορίζεται η διαχείριση και αξιοποίηση της έκτασης του πρώην διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας στο Ελληνικό, η οποία περιλαμβάνει διάφορα οικόπεδα με συνολική έκταση περίπου πέντε εκατομμυρίων διακοσίων πενήντα χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων(5.250.000 τ.μ.).
Με το άρθρο ένατο του ν. 2338/1995 («Κύρωση Σύμβασης Ανάπτυξης του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας στα Σπάτα, ίδρυση της εταιρίας “Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.”, έγκριση περιβαλλοντικών όρων και άλλες διατάξεις») προβλέφθηκαν τα εξής: «1. Μετά την έναρξη της λειτουργίας του νέου διεθνούς αερολιμένα της Αθήνας στα Σπάτα, ο αερολιμένας του Ελληνικού παύει να λειτουργεί και ο χώρος που καταλαμβάνει προορίζεται κυρίως για τη δημιουργία μητροπολιτικής ζώνης πρασίνου. Η ανάπτυξη και αξιοποίηση του χώρου αυτού εντάσσεται στον ευρύτερο χωροταξικό, οικιστικό και περιβαλλοντικό σχεδιασμό της περιοχής, με βάση ολοκληρωμένη μελέτη που εκπονείται από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας και εγκρίνεται κατά την κείμενη νομοθεσία.2. Ιδρύεται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με έδρα την Αθήνα και επωνυμία “Διαχειριστικός Φορέας Μητροπολιτικής Ζώνης Πρασίνου Λεκανοπεδίου Αθηνών”.Το νομικό αυτό πρόσωπο λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος κατά τους κανόνες του ιδιωτικού δικαίου και της ιδιωτικής οικονομίας, δεν υπάγεται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και δεν εφαρμόζονται σ αυτό οι διατάξεις που διέπουν τις εταιρείες που άμεσα ή έμμεσα ανήκουν στο Δημόσιο.3. Σκοπός του “Φορέα” είναι η προστασία, η συντήρηση, η διαχείριση και η με κάθε τρόπο αξιοποίηση του πιο πάνω χώρου και η εκπόνηση σχετικών μελετών. 4. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων ρυθμίζονται οι ειδικότεροι σκοποί του “Φορέα”, οι τρόποι και τα μέσα εκπλήρωσής τους, οι πόροι του, τα όργανα διοίκησής του, η συγκρότηση και οι αρμοδιότητες των οργάνων αυτών, τα θέματα του προσωπικού του, καθώς και κάθε άλλη συναφής λεπτομέρεια. Ποσοστό τουλάχιστον δέκα τοις εκατό (10%) των εσόδων του Διαχειριστικού Φορέα που ιδρύεται με το άρθρο αυτό, διατίθεται για τη δημιουργία σύγχρονης υποδομής και δικτύων ποιότητας ζωής, καθώς και για την παροχή αντισταθμιστικών οφελών στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων με αιχμή τα Σπάτα στο πλαίσιο του ολοκληρωμένου χωροταξικού οικιστικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού της περιοχής» (η υπογράμμιση είναι δική μας).
Καθίσταται σαφές ότι με την ανωτέρω διάταξη, θεμελιώθηκε υπέρ των Δήμων των Μεσογείων -στους οποίους επιφυλάσσεται από το Σύνταγμα (άρθρο 102) και τον νόμο η αρμοδιότητα για την κατασκευή και τη λειτουργία υποδομών και δικτύων ποιότητας ζωής των κατοίκων στη διοικητική τους περιφέρεια- δικαίωμα επί συγκεκριμένου ποσοστού (τουλάχιστον 10%) από τα έσοδα αξιοποίησης της εκτάσεως του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού. Πρόκειται για μορφή οικονομικού αντισταθμίσματος, ιδιαίτερα συνηθισμένου στο σύνολο των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έναντι των δραστικών περιβαλλοντικών και κοινωνικών συνεπειών που επάγεται η εγκατάσταση και η λειτουργία στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων ενός από τα μεγαλύτερα Αεροδρόμια της Ευρώπης, καθώς και ως αντάλλαγμα για τις δεσμεύσεις δεκάδων χιλιάδων στρεμμάτων προκειμένου να εξυπηρετηθούν ανάγκες του εν λόγω Αεροδρομίου. Η ως άνω ρύθμιση θεσπίζει, επομένως, συγκεκριμένη και λεπτομερώς καθορισμένη «παροχή αντισταθμιστικών οφελών» υπέρ των Δήμων των Μεσογείων, προκειμένου να κατασκευάσουν αυτοί υποδομές και δίκτυα ποιότητας ζωής στις διοικητικές περιφέρειες της ευθύνης τους. Όπως είναι, εξάλλου, γνωστό, το εν λόγω οικονομικό αντάλλαγμα για τις δραστικές περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες του νέου διεθνούς αεροδρομίου αποτέλεσε το καθοριστικό στοιχείο προκειμένου οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οι δημότες των Μεσογείων να αποδεχθούν το εν λόγω κολοσσιαίο, τουλάχιστον για τα δεδομένα της χώρας μας, έργο.
Η ως άνω πρόβλεψη του άρθρου ένατου του ν. 2338/1995 θεμελιώνει, σε νομικό επίπεδο, υπέρ των Δήμων των Μεσογείων νόμιμη προσδοκία δικαιώματος περιουσιακής φύσεως, η οποία προστατεύεται, κατά την ορθότερη άποψη, τόσο Συνταγματικά (άρθρο 17 Συντ.), όσο και από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (άρθρο 1 ΠΠ, όπως έχει ιδίως αυτό ερμηνευθεί από τη συναφή νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων). Πρόκειται σαφώς για ένα δικαίωμα περιουσιακής φύσεως, το οποίο θεμελιώνεται υπέρ των Δήμων μας απευθείας στον νόμο.Τυχόν περιορισμός ή, πολύ περισσότερο, κατάργηση του εν λόγω θεμελιωμένου δικαιώματος θα αντέκειτο ευθέως στο Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ.Κατά μείζονα λόγο, θα αντέβαινε στους υπερκείμενους αυτούς κανόνες δικαίου τυχόν αυθαίρετη κατάργησή του.Πέραν τούτων, ο περιορισμός του δικαιώματος αυτού θα προσέκρουε σε βασικές αρχές του περιβαλλοντικού Συντάγματος (ιδίως άρθρο 24 Συντ.) και του ενωσιακού δικαίου (ιδίως άρθρο 191 ΣΛΕΕ), ενόψει του περιβαλλοντικού, προεχόντως, χαρακτήρα του εν λόγω αντισταθμίσματος.
Με το άρθρο 42 του ν. 3943/2011 «Καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, στελέχωση των Ελεγκτικών Υπηρεσιών και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών» (ΦΕΚ τ. Α΄ αριθμ. 66/31.03.2011), με το οποίο συστάθηκε η ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., επιχειρήθηκε, σιωπηρώς αλλά σαφώς, η κατάργηση των αντισταθμιστικών οφελών υπέρ των Δήμων των Μεσογείων, που κατοχυρώθηκαν αρχικώς με τον ν. 2338/1995. Πρόκειται, δίχως αμφιβολία, για παντελώς αυθαίρετη κατάργηση ενός συνταγματικά θεμελιωμένου περιουσιακού δικαιώματος των Δήμων μας.
Ενόψει τούτων έχουμε ασκήσει ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας την από 08.07.2011 αίτηση ακυρώσεως κατά της απόρριψης αιτήματός μας προς τα αρμόδια όργανα της Διοίκησης για να μας αποδοθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στο ποσοστό τουλάχιστον 10% από τα συνολικά έσοδα που έχουν εισπραχθεί έως σήμερα από την κάθε είδους και μορφής αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, σύμφωνα με τους ορισμούς του άρθρου ένατου του ν. 2338/1995. Η συζήτηση της ανωτέρω αιτήσεως ακυρώσεως εκκρεμεί εισέτι ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.Επιπλέον, έχουμε λάβει αποφάσεις των Δημοτικών μας Συμβουλίων να προβούμε σε κάθε νόμιμη ενέργεια για τη διεκδίκηση των ως άνω αναφερομένων αντισταθμιστικών ωφελημάτων που θα προέλθουν στο μέλλον από την αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού.
Ενόψει της προαναφερόμενης από 08.12.2011 προσκλήσεως για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος όσον αφορά την απόκτηση της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., σας καλούμε:
1. Να μας ενημερώνετε για κάθε εξέλιξη που αφορά τη διαδικασία μεταβίβασης μέρους του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., αφού είμαστε, κατά τα ανωτέρω, δικαιούχοι ποσοστού 10% επί του συνόλου των προγενέστερων και των μελλοντικών εσόδων που θα προκύψουν για την ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. ή οιονδήποτε άλλο φορέα από την πάσης μορφής αξιοποίηση του χώρου του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού.
2. Να προβείτε σε ρητή αναφορά περί του ως άνω δικαιώματός μας σε κάθε νέα προκήρυξη που θα αφορά εκδήλωση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση της υπόψη εκτάσεως.
3. Να απέχετε από κάθε ενέργεια, η οποία θα αμφισβητούσε, άμεσα ή έμμεσα, το εν λόγω ενεργό περιουσιακό δικαίωμα των Δήμων μας.
Σας επισημαίνουμε, τέλος, ότι αταλάντευτη και ανυποχώρητη βούληση των Δήμων μας είναι, να προβούμε σε κάθε νόμιμη ενέργεια και προς κάθε κατεύθυνση προκειμένου να προασπίσουμε το συγκεκριμένο περιουσιακό μας στοιχείο, το οποίο θα βελτιώσει δραστικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων των Μεσογείων, τα συμφέροντα των οποίων είμαστε συνταγματικά, ηθικά και πολιτικά ταγμένοι να υπερασπιζόμαστε.
Αρμόδιος δικαστικός επιμελητής εντέλλεται να επιδώσει την παρούσα εξώδικη δήλωση πρόσκληση στα πρόσωπα που απευθύνεται, προς γνώση τους και για κάθε νόμιμη συνέπεια.
Ο πληρεξούσιος δικηγόρος
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΠΑΡΑΡΕΙΩ ΠΑΓΩ
Ιστορία
Το αεροδρόμιο άρχισε να κατασκευάζεται το 1938 στη περιοχή Χασάνι, με διάδρομο προσγειώσεως 1.800 μέτρων, μετά από απαλλοτρίωση τμημάτων των τότε κοινοτήτων Κομνηνών και Ελληνικού. Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος όμως δεν επέτρεψε την ολοκλήρωσή του. Κατά την περίοδο της Γερμανο-Ιταλικής κατοχής, οι Γερμανοί επίσπευσαν τα έργα επέκτασης για δικούς τους σκοπούς, παρά τις επιδρομές και βομβαρδισμούς της συμμαχικής αεροπορίας, που γίνονταν τη νύχτα προς αποφυγή θυμάτων μεταξύ των αναγκαστικά εργαζομένων Ελλήνων. Από τους βομβαρδισμούς εκείνους είχαν προκληθεί πολλές ζημιές ακόμη και σε παρακείμενους οικισμούς. Κατά την αποχώρησή τους οι Γερμανοί, κατέστρεψαν και υπονόμευσαν τους διαδρόμους του αεροδρομίου.
Μετά τη λήξη του πολέμου οι ζημιές επιδιορθώθηκαν και το 1950 το αεροδρόμιο απέκτησε και δεύτερο διάδρομο με μήκος 2.250 μέτρα, ενώ ο πρώτος αυξήθηκε, επίσης, στα 2.250 μέτρα. Το 1958 ο κύριος διάδρομος επεκτάθηκε πάλι, στα 3.000 μέτρα.
Το 1969 εγκαινιάστηκε ο Ανατολικός Αεροσταθμός, ο οποίος είχε σχεδιαστεί από το γνωστό Φινλανδό αρχιτέκτονα Έρο Ζάρινεν. Τη δεκαετία του 1970 ο κύριος διάδρομος επιμηκύνθηκε στα 3.500 μέτρα, ενώ το 1976 η Ελληνική Κυβέρνηση ανέθεσε σε Κοινοπραξία της Aeroports de Paris και του Αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, την επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας για τη μεταφορά του αεροδρομίου. Η τοποθεσία που επιλέχθηκε τελικά ήταν τα Σπάτα, αλλά η κατασκευή αναβλήθηκε.
Το Ελληνικό, κατά τη τελευταία δεκαετία (του 1990) της λειτουργίας του, εξυπηρετούσε από 10 έως 12 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.