Υπάρχουν ορισμένα πράγματα τα οποία δεν εξαγγέλλονται, αλλά γίνονται. Ανάμεσα σ’ αυτά το πέρασμα στην ηλεκτρονική εποχή, η οποία ήδη κυριαρχεί στην καθημερινή πρακτική (ιδιωτική, κοινωνική και επαγγελματική) και η οποία διεθνώς διαρκώς εξελίσσεται.
Στην κατεύθυνση αυτή κινείται σταθερά το ΤΕΕ, ενδεχομένως, χωρίς οι πολλοί να το συνειδητοποιούν. Θυμίζουμε ότι το ΤΕΕ υπήρξε πρωτοπόρο στη χώρα μας.
Το 1996 δημιούργησε την Τράπεζα Πληροφοριών (το portal.tee.gr), μέσω του οποίου έδωσε πρόσβαση στο Internet, ταυτόχρονα και ηλεκτρονική πληροφόρηση, στον τεχνικό κόσμο της χώρας, όταν κάτι τέτοιο θεωρούνταν από τους πολλούς εξεζητημένο.
Η Τράπεζα Πληροφοριών του ΤΕΕ, στα 17 χρόνια ύπαρξής της, έχει δημιουργήσει έναν ουσιαστικό και αμφίδρομο δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ μηχανικού και ΤΕΕ, παρέχοντας μια σειρά από υπηρεσίες σε όλα τα Μέλη του ΤΕΕ, δίχως να χρειάζεται να μετακινηθεί κανείς από το γραφείο του, υλοποιώντας μια πρότυπη κοινωνία της πληροφορίας.
Αυτή η «κοινωνία» ενισχύεται σήμερα, χάρη στο νέο site, το οποίο επιδιώκεται, πέρα από ιδιαίτερα ελκυστικό, να καταστεί εξαιρετικά χρηστικό για όλους τους μηχανικούς και οπωσδήποτε ενημερωτικό.
Ενημερωμένος μηχανικός
Η ενημέρωση είναι η βάση και το σημείο εκκίνησης κάθε δράσης, επαγγελματικής, επιστημονικής, συνδικαλιστικής, κοινωνικής, εν τέλει πολιτικής. Ο ενημερωμένος πολίτης είναι αυτός που δρα δημιουργικά. Φτάνει η ενημέρωση του να είναι έγκαιρη και έγκυρη.
Και αυτός είναι ένας από τους βασικούς στόχους του ΤΕΕ.
Η εποχή του «χαρτιού» (έστω κι αν κάποιοι θέλουν να το αρνούνται) έχει παρέλθει. Το τεράστιο κόστος και η αναπόφευκτη χρονική καθυστέρηση στην παραγωγή και τη διάθεση των εντύπων, υποχρέωσε και το ΤΕΕ να διακόψει την 80χρονη έκδοση του γνωστού στους μηχανικούς «Ενημερωτικού Δελτίου». Ωστόσο, όχι μόνο δεν διακόπηκε η ενημέρωση που παρείχε στους διπλωματούχους μηχανικούς, αντιθέτως, ενισχύθηκε: η πληροφόρηση είναι πλέον άμεση, εν αντιθέσει με την ενημέρωση που παρείχε το «Ενημερωτικό Δελτίο», η οποία έφτανε στα χέρια των μηχανικών με την αναπόφευκτη υστέρηση σε ότι αφορά τις πληροφορίες του, τουλάχιστον κατά μια εβδομάδα (λόγω σελιδοποίησης, εκτύπωσης, ταχυδρόμησης).
Σήμερα, χάρη στο καθημερινό Newsletter (άρχισε να κυκλοφορεί στις 21 Ιουλίου 2011), ο μηχανικός ενημερώνεται άμεσα για όλες τις ειδήσεις της ημέρας (στην Ελλάδα και το εξωτερικό) που τον ενδιαφέρουν, για τις επιστημονικές τεχνικές εκδηλώσεις που έχουν προγραμματιστεί (συνέδρια, ημερίδες, διαλέξεις, εκθέσεις), αλλά και για τα πρωτοσέλιδα του συνόλου του ελληνικού Τύπου και διαβάζει ορισμένα από τα σημαντικότερα δημοσιεύματα. Αυτά ο μηχανικός δεν τα είχε με το «Ενημερωτικό Δελτίο», έπρεπε να τα αναζητήσει από πολλές άλλες πηγές, ενώ σήμερα, κάθε πρωί, τα έχει στο pc, το laptop, το smartphone ή το tablet.
Παράλληλα, με τη δημιουργία των αντίστοιχων σελίδων στο portal.tee.gr ενημερώνεται άμεσα για όλες τις προκηρύξεις διαγωνισμών και τις αναθέσεις (με το «Ενημερωτικό» υπήρχε μια καθυστέρηση 10-15 ημερών), για τις θέσεις και απόψεις των Παρατάξεων που μετέχουν στη διοίκηση του ΤΕΕ, των Συλλόγων και Συνδέσμων των μηχανικών, αλλά έχει άμεση πρόσβαση και στην επονομαζόμενη «Αγοράς Εργασίας», βασική πληροφόρηση στις εξαιρετικά δύσκολες εποχές που βιώνουν επαγγελματικά οι μηχανικοί.
Την ευαισθησία του ΤΕΕ απέναντι σ’ αυτό το κορυφαίο ζήτημα, απέδειξε η εβδομαδιαία έκδοση ενός δεύτερου Newsletter, υπό τον τίτλο «Εργασία» (κυκλοφορεί από τις 18 Απριλίου 2012, κάθε Τετάρτη), στην οποία καταγράφονται όλες οι πληροφορίες για αναζήτηση εργασίας.
Πρώτο ζητούμενο η εργασία
Το ΤΕΕ, εκ της θέσης και του ρόλου του, διατυπώνει απόψεις και – κυρίως – προτάσεις για τη νομοθεσία και τις όποιες αποφάσεις λαμβάνονται αναφορικά με όλα τα ζητήματα που άμεσα και έμμεσα ενδιαφέρουν και επηρεάζουν επαγγελματικά του μηχανικούς. Δίνει τις μάχες του, άλλοτε με επιτυχία, κι άλλοτε όχι (ανάλογα με εκείνους που βρίσκονται στην εξουσία και τους κατά περίπτωση αρμόδιους, κυρίως, το βαθμό ευαισθησίας τους απέναντι σε έναν δημοκρατικό και οπωσδήποτε ουσιαστικό διάλογο, με αντικειμενικό στόχο την ανάπτυξη). Το βέβαιο είναι ότι δεν διαμορφώνει το τελικό πλαίσιο στο οποίο καλείται ο μηχανικός να δραστηριοποιηθεί.
Όμως το ΤΕΕ δεν μένει απαθές. Παρεμβαίνει στην δεδομένη και αποφασισμένη από την πολιτεία δράση, με σκοπό να διευκολύνει τον μηχανικό στην καθημερινή εργασία του.
Στο πλαίσιο αυτό – και μετά από συμφωνία με το ΥΠΕΚΑ – ανέπτυξε το ηλεκτρονικό σύστημα Διαχείρισης Δηλώσεων Αυθαιρέτων Κτισμάτων του ν.4178/2013, το οποίο έθεσε στην υπηρεσία όλων των μηχανικών, οι οποίοι μπορούν να διεκπεραιώσουν τις «γραφειοκρατικές» διαδικασίες γρήγορα και απλουστευμένα. Είναι μια από τις κορυφαίες υπηρεσίες του ΤΕΕ, στην ηλεκτρονική εποχή που διάγουμε.
Αντίστοιχα, ανέπτυξε:
- Το Σύστημα Υπολογισμού και Διαχείρισης Αμοιβών Μηχανικών, στο οποίο έχουν ενσωματωθεί όλες οι βελτιώσεις και αλλαγές που αφορούν στην αλλαγή της διαδικασίας υποβολής των στοιχείων των έργων, με δυνατότητα τροποποίησης των δεδομένων από το χρήστη, στην εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3919/2011, από την οποία προκύπτει η νόμιμη και η συμφωνηθείσα αμοιβή του μηχανικού, καθώς και οι εισφορές υπέρ ΤΕΕ, που αποτελούν πλέον διακριτά δεδομένα, με αντίστοιχη προσαρμογή της εντολής πληρωμής και της διαδικασίας καταβολής στην ΕΤΕ.
- Το Σύστημα Αμοιβής των Ενεργειακών Επιθεωρητών, όπως αυτές προβλέπονται από τη νομοθεσία, με την άμεση έκδοση της εντολής πληρωμής.
- Το Σύστημα υπολογισμού των αμοιβών για Μελέτες Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων.
Απλούστευση της καθημερινότητας
Επιπροσθέτως, οι μηχανικοί μέλη του ΤΕΕ, και μέσω του νέου site, θα έχουν στο εξής άμεση πρόσβαση στις Συνδρομητικές Υπηρεσίες, οι οποίες βρίσκονται τη σελίδα σύνδεσης @MyTEE, φτάνει να έχουν υποβάλει την απαραίτητη απλή αίτηση και να έχουν παραλάβει τους κατάλληλους κωδικούς.
Έτσι έχουν τη δυνατότητα να:
- Διαχειρίζονται τα προσωπικά τους δεδομένα στο Μητρώο Μελών,
- εκδίδουν βεβαιώσεις ΤΕΕ,
- εξοφλούν τη συνδρομή τους και
φυσικά να έχουν στη διάθεσή τους δωρεάν email της μορφής myname@teemail.gr.
Επίσης, πρόσβαση:
- Στη Νομική Πληροφόρηση (Νομοθεσία και Νομολογία για μηχανικούς που περιλαμβάνει ενδεικτικά: Αμοιβές Μηχανικών, Ασφάλιση και τις Κοινωνικές Παροχές τους, Γενική Πολεοδομική Νομοθεσία, Τοπική Πολεοδομική Νομοθεσία και Σχέδια Πόλεων, Βιομηχανική, Φοροτεχνική, Εργατική και Αναπτυξιακή Νομοθεσία).
- Στους Διαγωνισμούς για έργα, μελέτες και προμήθειες (προκηρύξεις Δημοσίων Έργων και Μελετών αλλά και Προμηθειών σε ολόκληρη την Ελλάδα, με εναλλακτικές δυνατότητες αναζήτησης βάσει των κριτηρίων επιλογής του χρήστη – Καθημερινή ενημέρωση από 28 πηγές).
Διαρκής εμπλουτισμός
Από όσα προαναφέρθηκαν, γίνεται φανερό ότι το ΤΕΕ έχει μπει οριστικά στην ηλεκτρονική εποχή. Μόνο που από τη φύση της αυτή η εποχή απαιτεί διαρκή ανανέωση και εμπλουτισμό. Κι αυτό συμβαίνει.
Στόχος του ΤΕΕ είναι να προχωρήσει στη δημιουργία και νέων υπηρεσιών, με σκοπό να διευκολύνει την καθημερινότητα των μηχανικών, που καλούνται να δραστηριοποιηθούν κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, να επιβιώσουν, ταυτόχρονα να προσφέρουν στο κοινωνικό με άσκηση του επιστημονικού ρόλου τους.
Στο πλαίσιο αυτό, αυτή την περίοδο, βρίσκονται υπό μελέτη (και κατασκευή) νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, όπως:
- Η δημιουργία ηλεκτρονικού συστήματος για την ψηφιακή ταυτότητα κτιρίου.
- Η εγκατάσταση ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την τηλεκπαίδευση των μηχανικών.
- Η αναβάθμιση του ηλεκτρονικού συστήματος για τις προκηρύξεις έργων και μελετών.
- Η δημιουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής που σε συνδυασμό με την πύλη ΕΡΜΗΣ θα παρέχει ψηφιακή υπογραφή στους μηχανικούς.
- Η ψηφιοποίηση του Μητρώου του ΤΕΕ.
- Η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας ως πύλη προώθησης ελληνικών προϊόντων.
Παράλληλα, διαπραγματεύεται την υπογραφή Συμφώνων Συνεργασίας με όσο το δυνατόν περισσότερους παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, ώστε εντός του Νοεμβρίου του 2013 να δοθεί η δυνατότητα στους μηχανικούς, μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας @MyTEE, να εκδίδουν ηλεκτρονικά εκπτωτικό κουπόνι, με βάση το οποίο θα κάνουν χρήση των υπηρεσιών των συμβεβλημένων παρόχων, σε τιμές χαμηλότερες του ισχύοντος τιμοκαταλόγου τους.
Το νέο site, κατά συνέπεια, είναι απλώς μια νέα αρχή.