ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
Σήμερα, εν μέσω των κινητοποιήσεων των πανεπιστημιακών φορέων λόγω της εξαγγελίας της δημιουργίας Μη κρατικών – Μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων στη χώρα μας, η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ κρίνει επιτακτική και άμεση την ανάγκη να προβάλει και να υποστηρίξει τα κρίσιμα αιτήματα του Δημόσιου Πανεπιστημίου στη χώρας μας, που αποτελούν πραγματικές προτεραιότητες.
Το Δημόσιο Πανεπιστήμιο διαδραματίζει κεντρικό ρόλο, ως πηγή γνώσης και με ποικίλα ακαδημαϊκά προγράμματα παρέχει εκπαίδευση προσβάσιμη σε όλους, ως γεννήτρια πρωτοποριακής και καινοτόμου έρευνας, συμβάλλοντας στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη της κοινωνίας, υπερασπίζοντας το ακαδημαϊκό όραμα και ελευθερίες.
Τα δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα και το διδακτικό τους προσωπικό ανταποκρίνονται εδώ και δεκαετίες στο καθήκον τους, διακρινόμενα για το υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό και ερευνητικό τους έργο και τα υψηλά προσόντα των αποφοίτων τους, παρά τις αντιξοότητες που έχουν να αντιμετωπίσουν διαχρονικά. Η μειούμενη χρηματοδότηση, οι ελλείψεις σε ακαδημαϊκό και σε διοικητικό προσωπικό είναι προβλήματα που ταλανίζουν το δημόσιο πανεπιστήμιο και συνεχώς αναδεικνύονται από την πανεπιστημιακή κοινότητα. Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που πρόσφατα δημοσιοποίησε το Συμβούλιο Διοίκησης του ΕΜΠ: από το 2009 έως σήμερα η χρηματοδότηση στο ίδρυμα μειώθηκε κατά 63%, τα μέλη ΔΕΠ κατά 36%, ενώ οι εγγεγραμμένοι σπουδαστές αυξήθηκαν κατά 20%. Παρόμοια αγωνία εκφράζεται και από την ανακοίνωση του Συμβουλίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Παρά το γεγονός ότι ο δραματικά συρρικνωμένος προϋπολογισμός οδηγεί σε αδυναμία συντήρησης και εκσυγχρονισμού των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και κτιριακών υποδομών οι οποίες υποβαθμίζονται με ραγδαίο ρυθμό και η αφαίμαξη του προσωπικού όλων των κατηγοριών και βαθμίδων καθιστά προβληματική την παροχή ποιοτικού εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου, τα Ελληνικά Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία συνεχίζουν να κατέχουν πολύ υψηλές θέσεις στον παγκόσμιο ακαδημαϊκό χάρτη, και να παρέχουν εκπαίδευση προσβάσιμη σε όλους, να διεξάγουν πρωτοποριακή και καινοτόμο έρευνα συμβάλλοντας στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη της κοινωνίας και υπερασπίζοντας το ακαδημαϊκό όραμα και ελευθερίες. Σε αυτή την κατεύθυνση, η στήριξη της ποιότητας των παρεχόμενων προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών προγραμμάτων σπουδών, καθώς και η ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας πρέπει να αποτελούν πρωταρχική κατεύθυνση της πολιτείας.
Σήμερα, τα προγράμματα σπουδών των δημόσιων πανεπιστημίων προσφέρουν στους αποφοίτους τους πολύ υψηλά ακαδημαϊκά και επαγγελματικά προσόντα. Η φοίτηση μάλιστα στα δημόσια πανεπιστήμια, και ειδικά στα τμήματα των Πολυτεχνείων και των Πολυτεχνικών Σχολών, είναι ιδιαίτερα απαιτητική. Η δυνατότητα παροχής τίτλων σπουδών ισότιμων ακαδημαϊκά και επαγγελματικά από ιδιωτικούς φορείς επί πληρωμή, ανοίγει τον δρόμο για παροχή τίτλων σπουδών μηχανικού αμφιβόλου ποιότητας.
Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι επίκειται η κατάθεση νομοσχεδίου που θα δίνει τη δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, μια κίνηση που παραβιάζει ευθέως τη συνταγματική επιταγή του άρθρου 16, σύμφωνα με την οποία η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, απαγορεύεται δε η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες.
Μετά την προ 3ετίας ψήφιση της κατάπτυστης τροπολογίας για υποχρέωση εγγραφής αποφοίτων κολλεγίων στα επιμελητήρια, μεταξύ των οποίων και το ΤΕΕ, η κυβέρνηση συνεχίζει δυστυχώς να μην αντιλαμβάνεται το πλήγμα που συντελείται στην ποιότητα των σπουδών μηχανικού, επιχειρώντας την περαιτέρω νομιμοποίηση των τίτλων σπουδών των κολλεγίων, αφού είναι δεδομένο ότι τα περισσότερα κολλέγια θα επιχειρήσουν να μετατραπούν σε «μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια» με τη νέα ρύθμιση.
Σε συνέχεια προηγούμενων αποφάσεων της Α/ΤΕΕ και της ΔΕ δηλώνουμε πως στηρίζουμε αταλάντευτα τη δημόσια, δωρεά εκπαίδευση και το ενιαίο, αδιάσπαστο πενταετές δίπλωμα μηχανικού και την εκφράζουμε τη ριζική αντίθεσή μας στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και τον τρόπο που επιχειρείται να θεσπιστούν μέσω της παράκαμψης του συντάγματος. Ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας του πανεπιστήμιου διασφαλίζει την ποιότητα των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων, την υψηλή ποιότητα του ερευνητικού έργου και τις υπηρεσίες που το πανεπιστήμιο και οι απόφοιτοί του παρέχουν στην κοινωνία. Ειδικά για νομοθετικά ρυθμιζόμενα επαγγέλματα, κρίσιμα για την ασφάλεια των υποδομών, όπως το επάγγελμά μας, τα Δημόσια Πολυτεχνεία και Πολυτεχνικές Σχολές, διασφαλίζουν το κύρος της άσκησης του επαγγέλματος.
Δηλώνουμε πώς δε θα επιτρέψουμε καμία προσπάθεια απαξίωσης των Διπλωμάτων των ενιαίων 5ετών προγραμμάτων σπουδών των πτυχίων μηχανικών των δημόσιων ιδρυμάτων και δε θα αποδεχτούμε καμία αποσύνδεση της άσκησης του επαγγέλματος του Μηχανικού από τους ακαδημαϊκούς τίτλους σπουδών που παρέχουν τα δημόσια ιδρύματα.
Η Ελλάδα δεν χρειάζεται ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά γενναία στήριξη του δημόσιου πανεπιστημίου με χρηματοδότηση, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, επαρκείς εγκαταστάσεις και επιστημονικό εξοπλισμό.