Γιώργος Στασινός: το ΤΕΕ έχει τη μεγαλύτερη απορροφητικότητα πόρων στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης
-Υλοποιούμε τα περισσότερα έργα, τα αναλάβαμε γιατί αν δεν τα κάναμε δεν θα τα έκανε κανείς, και θα τα τελειώσουμε όλα στην ώρα τους
Νίκος Ταχιάος: Το Μετρό της Αθήνας σχεδιάζεται για το 2029 – έχει ζητηθεί αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα
ΒΙΜ: Θέμα χρόνου η υποχρεωτικότητα και στην Ελλάδα – Δυνατότητες και προκλήσεις
Με τη διαβεβαίωση του Προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας κ. Γιώργου Στασινού ότι όλα τα έργα του ΤΕΕ θα τελειώσουν στην ώρα τους καθώς και τον Υφυπουργό Υποδομών κ. Νίκο Ταχιάο για την εξέλιξη σημαντικών έργων όπως η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, έκλεισε τις εργασίες του το συνέδριο με θέμα «Το ΤΕΕ στην πρώτη γραμμή του Ψηφιακού Μετασχηματισμού», που πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, με κεντρική συντονίστρια των εργασιών του συνεδρίου την Φαίη Χρυσοχόου, δημοσιογράφο.
Προηγήθηκε το πάνελ για τις εξελίξεις στην εφαρμογή του Building Information Modeling (BIM), που όπως αναφέρθηκε «είναι θέμα χρόνου η υποχρεωτικότητα και στην Ελλάδα».
Γ. Στασινός: Όλα τα έργα που ξεκίνησε το ΤΕΕ θα τελειώσουν στην ώρα τους – Ή θα τα κάνει το Επιμελητήριο ή δε θα τα έκανε κανείς
«Νέα έργα του ΤΕΕ: Η ανθεκτικότητα στο επίκεντρο του ψηφιακού μετασχηματισμού», ήταν το θέμα που ανέλυσε από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, στο συνέδριο με θέμα: «Το ΤΕΕ στην πρώτη γραμμή του Ψηφιακού Μετασχηματισμού», που διεξάγεται στο Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Όπως είπε, ως ΤΕΕ προσπαθούμε να έχουμε ως βασική προτεραιότητα το BIM και τις σύγχρονες τεχνολογίες, ενώ προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τη δύναμη της αδράνειας, που επικρατεί στη χώρα. «Όλα τα έργα που ξεκίνησε το ΤΕΕ θα τελειώσουν», δήλωσε ο κ. Στασινός, επισημαίνοντας ότι «ή θα τα κάνει το Επιμελητήριο ή δε θα τα κάνει κανείς».
-«Δεν θέλω να χάσουμε μέρα! Εμείς στο ΤΕΕ δουλεύουμε για να τελειώσουμε τον Ιούνιο του 2026. Θα έχουμε τελειώσει τα έργα μας εντός του χρονοδιαγράμματος. Και εφόσον υπάρχουν χρόνος και διαθέσιμοι πόροι, γιατί κάποιοι δεν θα τελειώνουν τότε, αν θεωρήσουμε ότι είναι χρήσιμο, να υποβάλλουμε κάποια πρόταση και να κάνουμε κάποια έργα επιπλέον, που αφορούν τους μηχανικούς και τη ψηφιοποίηση και κάνουν πιο εύκολη τη ζωή των πολιτών, θα επιχειρήσουμε να τα κάνουμε». Αυτή την απάντηση έδωσε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ στο ερώτημα εάν έχει πληροφόρηση σχετικά με τη συζήτηση που γίνεται κυρίως στις υπηρεσίες των υπουργείων ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο να δοθεί παράταση στην προθεσμία ολοκλήρωσης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Ο Γιώργος Στασινός σημείωσε ακόμη ότι το ΤΕΕ έχει τη μεγαλύτερη απορροφητικότητα πόρων στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, και ίσως υλοποιεί τα περισσότερα έργα από οποιονδήποτε άλλο φορέα, «αυτή τη στιγμή εκτελούμε έργα για 9 ή 10 υπουργεία» είπε χαρακτηριστικά. Και υπογράμμισε ότι όλα αυτά τα έργα 100% θα τα τελειώσουμε στην ώρα τους. Σημείωσε ιδιαίτερα ότι για τις περισσότερες από 200 μελέτες του νέου πολεοδομικού σχεδιασμού, που έχει αναθέσει το ΤΕΕ και βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη σε όλη την επικράτεια, παρότι υπεισέρχονται πολλοί αστάθμητοι παράγοντες εγκρίσεων αποφάσεων, και εμπλέκονται στην υλοποίησης του χιλιάδες άνθρωποι, ότι αυτή τη στιγμή είναι στο 70% της υλοποίησης τους και θα ολοκληρωθούν στην ώρα τους.
Στο δημοσιογραφικό ερώτημα για τις τιμές στα έργα του ΤΑΑ ο Γιώργος Στασινός είπε ότι δεν έχουμε το παλαιότερο φαινόμενο, που έφταναν οι εκπτώσεις σε ποσοστό 60% και 70%. Τώρα βλέπουμε ότι οι εκπτώσεις κινούνται σε λογικό επίπεδο της τάξης του 5 με 10% και εξήγησε ότι η διαφορά αυτή τη στιγμή είναι επειδή είναι πολλά τα έργα, υπάρχει περισσότερη δουλειά για προσωπικό που δεν φτάνει. Άρα σημείωσε ότι υπάρχει μεγαλύτερο όφελος για τους αναδόχους, γιατί είναι τόσο τόσα πολλά τα έργα, που δεν υπάρχει κανένας λόγος να χτυπιούνται μεταξύ τους ποιος θα πάρει το μοναδικό έργο που υπάρχει, όπως στο παρελθόν. Και τόνισε ότι «και έτσι υπάρχει μεγαλύτερη δυνατότητα να πιέζουμε τους αναδόχους για να παραδώσουν και πιο γρήγορη και ποιοτικά καλύτερη δουλειά». Σύμφωνα με τον κ. Στασινό, εξίσου σημαντικό κομμάτι του έργου είναι αυτό της συντήρησής τους.
Τέλος, ο πρόεδρος του ΤΕΕ επισήμανε ότι «μπορούμε να ζούμε ανθρώπινα και με σχεδιασμό στο καλύτερο “οικόπεδο” του κόσμου, βελτιώνοντας και καθιστώντας το παραγωγικό μας μοντέλο βιώσιμο».
Ν. Ταχιάος: Το Μετρό της Αθήνας σχεδιάζεται για το 2029 – έχει ζητηθεί αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα
«Το BIM (BuildingInformationModeling) δε συνδυάζεται μόνο με το πώς σχεδιάζεις ένα έργο, αλλά και πώς διοικείς ένα έργο”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος. Αναφέρθηκε ειδικότερα στη Γραμμή 4 του Μετρό, έργο το οποίο σχεδιάστηκε και θα λειτουργεί με BIM, ενώ συμπλήρωσε ότι δυσκολότερη είναι η υιοθέτηση τέτοιου είδους τεχνολογιών από μικρότερες εταιρείες.
Ο κ. Ταχιάος επεσήμανε την ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών μέσω μίας νέας συγκεκριμένης στρατηγικής. Επιπλέον, ανέφερε την ανάγκη πιστοποιήσεων, ενώ ανέλυσε τις δυνατότητες που δημιουργούν οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπως το Βόρειο Τμήμα του Ε65 (Καλαμπάκα – Γρεβενά), αλλά και τα έργα στον ΒΟΑΚ, με συμπληρωματικά έργα οδικής ασφάλειας στα υφιστάμενα έργα του αυτοκινητόδρομου. Όπως είπε, στόχος είναι συγκεκριμένα τμήματα, που αντιστοιχούν σε χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης, να τα υλοποιήσουμε.
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, οι πόροι περιορίζονται για οδικά έργα από την ΕΕ, ενώ δεν ευνοούνται έργα στο αστικό περιβάλλον.
Όπως είπε, «το Μετρό της Αθήνας, σχεδιάζεται για το 2029, είναι ένα έργο που έχει μία πορεία, ωστόσο η εταιρεία έχει ζητήσει από τον ανάδοχο αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα». Το έργο της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά αναμένεται να ολοκληρωθεί εγκαίρως, τον Φεβρουάριο του 2026. Τον Αύγουστο παραδίδεται το οδικό έργο του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος, ενώ συμπλήρωσε ότι οι εργασίες στο Flyover υλοποιούνται με ταχείς ρυθμούς και αναμένεται να επιταχυνθούν περαιτέρω. Ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε επίσης στις εγγενείς αδυναμίες του σιδηροδρόμου, λέγοντας ότι ο ΟΣΕ είχε μείνει σε μία παλαιότερη εποχή. Η ανάταξη του σιδηροδρόμου είναι μία δύσκολη άσκηση, είπε.
Σύμφωνα με τον κύριο Ταχιάο, εάν είχε ολοκληρωθεί ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός, το Κτηματολόγιο, τα Πολεοδομικά και Χωροταξικά Σχέδια, θα ήταν αδύνατον να λάβει χώρα το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Συντονιστής του πάνελ ήταν ο δημοσιογράφος Βαγγέλης Μανδραβέλης.
ΒΙΜ: Θέμα χρόνου η υποχρεωτικότητα και στην Ελλάδα – Δυνατότητες και προκλήσεις
Σε ξεχωριστό πάνελ συζητήθηκε η εφαρμογή του Building Information Modeling (BIM) και τη συμβολή του ΤΕΕ στην προώθησή του, με τους ομιλητές να αναφέρονται στα οφέλη που προσφέρει στους κατασκευαστές, αλλά κυρίως σε όσους λειτουργούν τα μεγάλα έργα. Στη συζήτηση με θέμα «Η συμβολή του ΤΕΕ στο Building Information Modeling (BIM)» οι συμμετέχοντες μίλησαν για τις δυσκολίες εισαγωγής της τεχνολογίας αυτής στα ελληνικά έργα, δίνοντας έμφαση στην ανάγκη εκπαίδευσης όλων των εμπλεκομένων αλλά και στην δημιουργία χρηματοδοτικών εργαλείων για την προμήθεια του λογισμικού.
«Είναι θέμα χρόνου να υπάρξει υποχρεωτικότητα του και στην Ελλάδα» ανέφερε η Λιάνα Αναγνωστάκη, Διευθύντρια Δημοσίων Σχέσεων, Διεθνών και Ευρωπαϊκών Θεμάτων του ΤΕΕ και Member of the Steering Committee, EU BIM TaskGroup, που στην παρουσίασή της ανέλυσε τις πρωτοβουλίες του ΤΕΕ για την διάδοση του ΒΙΜ στην Ελλάδα.
Η Λ. Αναγνωστάκη παραδέχθηκε ότι τόσο η προμήθεια του λογισμικού όσο και η εκπαίδευση του προσωπικού έχουν υψηλό κόστος και τόνισε την ανάγκη να υπάρξουν χρηματοδοτικά μοντέλα από το κράτος. Ωστόσο τόνισε ότι αυτό «δεν πρέπει να είναι δικαιολογία για τις ελληνικές εταιρείες να μην υιοθετήσουν την τεχνολογία» γιατί θα κινδυνεύουν να «μείνουν εκτός αγοράς.»
«Είναι μία δύσκολη διαδικασία και απαιτεί κουλτούρα αλλαγών από τις εταιρείες και τα στελέχη τους» είπε. «Όσοι λειτουργούν τις υποδομές (για παράδειγμα νοσοκομεία, αεροδρόμια, κλπ) θα δουν ότι τα οφέλη της χρήσης του ΒΙΜ από την αρχή κατασκευής του έργου καλύπτουν τόσο τη λειτουργία όσο και τη συντήρηση της υποδομής.»
«Πρόσφατα το ΤΕΕ συμμετέχει μαζί με το ΕΜΠ σε ένα έργο που χρηματοδοτείται από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας, το Εύλογον, όπου γίνεται προσπάθεια προτυποποίησης καινοτόμων μεθοδολογιών με πυρήνα το H-BIM (Heritage BIM) σε χριστιανικά μνημεία» ανέφερε κλείνοντας.
Στο όφελος που έχουν όσοι λειτουργούν τα έργα αναφέρθηκε και ο Δημήτρης Πατεράκης, Technical Director στη Lamda Development, που παρουσίασε παράδειγμα εφαρμογής μοντέλου ΒΙΜ σε δίκτυο υποδομών κοινής ωφέλειας στο Ελληνικό. Υπογράμμισε ωστόσο ότι το μοντέλο αυτό θα χαθεί όταν παραδοθούν οι συγκεκριμένες υποδομές καθώς οι οργανισμοί δημόσιας ωφέλειας δεν μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή την πληροφορία.
«Οι χρηματοδότες των έργων πρέπει να πιέσουν τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους να χρησιμοποιούν αυτή την τεχνολογία γιατί τα πλεονεκτήματα είναι πολύ μεγάλα» υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι «οι ελληνικές μελετητικές εταιρείες υστερούν στη γνώση της διαδικασίας και στη συνεργασία».
Τα προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης στο ΒΙΜ , αλλά και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα που προσφέρει ο όμιλος AIDIGITS Group παρουσίασε ο Issam EL-Absi, Chief Executive Officer του ομίλου. Ο όμιλος ξεκίνησε πριν από λίγους μήνες συνεργασία με το ΤΕΕ, ώστε να παρέχει ποιοτική εκπαίδευση στον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο. Οι πρώτες διαλέξεις έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και ακολουθούν περισσότερες για το πώς μπορεί να γίνει επιτυχημένα η ψηφιακή εκπόνηση των έργων με παραδείγματα από εφαρμογές σε μεγάλα έργα στη Μέση Ανατολή.
«Η Ελλάδα έχει κάνει άλματα στο ΒΙΜ με μία στρατηγική που έχει σαφές όραμα και σαφείς παρεμβάσεις» τόνισε ο Γεώργιος Κοντόπουλος, SeniorManager και DigitalBuiltEnvironmentLeader της PwCGreece. «Επόμενο βήμα είναι τα πιλοτικά έργα με την δημιουργία των τευχών δημοπράτησης που θα προβλέπουν ΒΙΜ και η εκπαίδευση της ίδιας της υπηρεσίας που θα αναλάβει να παραλάβει το πιλοτικό έργο» είπε.
Όπως ανέφερε ο Γ. Κοντόπουλος σύντομα θα δημοπρατηθούν τα τρία πρώτα πιλοτικά έργα που θα τρέξουν τη διαδικασία του ΒΙΜ από τα τεύχη δημοπράτησης και θα απαιτηθεί οι ανάδοχοι να χρησιμοποιούν ΒΙΜ.
Αναφερόμενος στη θέση της Ελλάδας σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ στην υιοθέτηση του ΒΙΜ, ανέφερε ότι «η Ελλάδα έχει κάνει άλματα και βρίσκεται στην κατηγορία ωριμότητας αλλά υπάρχουν και «πρωταθλητές» που έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία από το 2017» ενώ προσέθεσε ότι «κάθε οργανισμός πρέπει να τρέξει μία διαδικασία προτεραιοποίησης αναγκών και στόχων πριν ξεκινήσει τη διαδικασία ψηφιοποίησης.»
Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Όλγα Κλώντζα, που επεσήμανε ότι η Γραμμή 4 του Μετρό είναι το μόνο δημόσιο έργο που συμβασιοποιήθηκε μέχρι τώρα με ΒΙΜ.
Δείτε τις εργασίες του Συνεδρίου στο