ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΕΡΑΦΙΔΗ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
«Οι δείκτες της Οδικής Ασφάλειας μιας χώρας είναι ταυτόχρονα δείκτες πολιτισμού και ανάπτυξης», υπογράμμισε ο εκτελών καθήκοντα προέδρου Θεόδωρος Σεραφίδης α’ αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής ΤΕΕ, μιλώντας στο 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Οδικής Ασφάλειας. Και επεσήμανε πως, όλα τα Κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταβάλουν σημαντικές προσπάθειες και συνεργάζονται μεταξύ τους ώστε να μειωθεί δραστικά η μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων. Στη χώρα μας, όμως, οι στατιστικές είναι αμείλικτες. Η Ελλάδα του 2015 κατέχει μια από τις τελευταίες θέσεις στην Οδική Ασφάλεια μεταξύ των κρατών της Ε.Ε., με 801 θανατηφόρα ατυχήματα το 2014.
«Πρέπει η Πολιτεία να αφουγκράζεται τους Έλληνες επιστήμονες πού έχουν αποδείξει ότι και έγκυρη επιστημονική γνώση κατέχουν αλλά και μπορούν να την αξιοποιήσουν για το καλό της πατρίδας μας», τόνισε ο κ. Σεραφίδης, υπογραμμίζοντας ότι:
-Πολλές φορές έχει διακηρυχθεί σε επίπεδο δήλωσης βούλησης από κάθε κυβέρνηση η πρόθεση για βελτιώσεις στις δημόσιες υποδομές, χωρίς στη συνέχεια να έχει διαπιστωθεί συστηματική προσπάθεια σ’ αυτή τη κατεύθυνση.
-Όχι μόνο δεν διαπιστώθηκε μια τέτοια προσπάθεια, ούτε καν κάποια αντίδραση στις έντονες και διαρκείς επισημάνσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου για σημαντικό έλλειμμα στις προδιαγραφές που αφορούν στην οδική υποδομή.
-Εξακολουθούμε να στερούμαστε βασικών προδιαγραφών σχεδιασμού (Ισόπεδων και Ανισόπεδων κόμβων, Κυκλικών Κόμβων, Οριζόντιας και Κατακόρυφης Σήμανσης Οδών, Δευτερευουσών Αστικών Οδών κλπ).
-Δεν έχουμε σταθερές προδιαγραφές για την εκπόνηση των μελετών Οδικής Ασφάλειας, καθώς και για την υλοποίηση των αντίστοιχων έργων.
Η επιστημονική γνώση προϋπόθεση για ολοκληρωμένη πολιτική Οδικής Ασφάλειας
«Αποτελεί τιμή για τους Μηχανικούς και το Τεχνικό Επιμελητήριο, η επιλογή του Χρήστου Σπίρτζη, Προέδρου του ΤΕΕ, στη θέση του Αναπληρωτή Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, από τη νέα κυβέρνηση” τόνισε ο εκτελών καθήκοντα προέδρου Θεόδωρος Σεραφίδης α’ αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής ΤΕΕ, κατά την έναρξη της ομιλίας του στο 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Οδικής Ασφάλειας Ο Θ. Σεραφίδης αναλυτικά σημείωσε: «Ως Προεδρεύων στο Τεχνικό Επιμελητήριο χαιρετίζω το 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Οδικής Ασφάλειας.
Το πρόβλημα της Οδικής Ασφάλειας είναι αναμφίβολα ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι σύγχρονες κοινωνίες. Σύμφωνα με τα διεθνή στοιχεία, η αποτελεσματικότητα στο θέμα της οδικής ασφάλειας εξαρτάται από την έμφαση που δίνεται στον ορθολογικό σχεδιασμό της. Το μεγάλο πρόβλημα των οδικών τροχαίων ατυχημάτων αγγίζει ταυτόχρονα, τη δημόσια υγεία, την κοινωνική ζωή, αλλά και την οικονομία. Υποστηρίζεται -και είναι σωστό- ότι το πρόβλημα της Οδικής Ασφάλειας δεν έχει πατρίδα. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής προκαλεί μια διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση για υπερεθνικές μετακινήσεις και ακριβώς επειδή ο κόσμος που ζούμε είναι ανοιχτός και αλληλεξαρτώμενος, κάθε έλλειμμα στον τομέα της ασφάλειας των μετακινήσεων μεταφράζεται, τις περισσότερες φορές, πέραν των οικονομικών και άλλων αρνητικών επιπτώσεων, στην ανεκτίμητη απώλεια της ανθρώπινης ζωής. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο το γεγονός ότι οι δείκτες της Οδικής Ασφάλειας μιας χώρας είναι ταυτόχρονα δείκτες πολιτισμού και ανάπτυξης.
Όλα τα Κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταβάλουν σημαντικές προσπάθειες και συνεργάζονται μεταξύ τους ώστε να μειωθεί δραστικά η μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων. Στη χώρα μας, όμως, οι στατιστικές είναι αμείλικτες. Η Ελλάδα του 2015 κατέχει μια από τις τελευταίες θέσεις στην Οδική Ασφάλεια μεταξύ των κρατών της Ε.Ε., με 801 θανατηφόρα ατυχήματα το 2014. Μπορεί η μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων σε σχέση με το 2010 να είναι σημαντική (37,4%) αλλά δεν πρέπει να μας κάνει αισιόδοξους κάτι τέτοιο γιατί τα απόλυτα νούμερα των οδικών τροχαίων ατυχημάτων, των νεκρών, των παθόντων κλπ είναι εξαιρετικά μεγάλα για μια Πολιτισμένη Ευρωπαϊκή Χώρα Για τη σημερινή ελληνική πολιτεία, η αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης πρέπει είναι δέσμευση.
Πρέπει, επιτέλους, να διαμορφωθεί και κυρίως να εφαρμοστεί μια συγκροτημένη ολιστική πολιτική για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων που θα αξιοποιεί τη διεθνή εμπειρία και θα βασίζεται σε μια συστημική λογική. Πρέπει η Πολιτεία να αφουγκράζεται τους Έλληνες επιστήμονες πού έχουν αποδείξει ότι και έγκυρη επιστημονική γνώση κατέχουν αλλά και μπορούν να την αξιοποιήσουν για το καλό της πατρίδας μας. Πολλές φορές έχει διακηρυχθεί σε επίπεδο δήλωσης βούλησης από κάθε κυβέρνηση η πρόθεση για βελτιώσεις στις δημόσιες υποδομές, χωρίς στη συνέχεια να έχει διαπιστωθεί συστηματική προσπάθεια σ’ αυτή τη κατεύθυνση.
Όχι μόνο δεν διαπιστώθηκε μια τέτοια προσπάθεια, ούτε καν κάποια αντίδραση στις έντονες και διαρκείς επισημάνσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου για σημαντικό έλλειμμα στις προδιαγραφές που αφορούν στην οδική υποδομή. Να μην ξεχνούμε ότι στερούμαστε βασικών προδιαγραφών σχεδιασμού (Ισόπεδων και Ανισόπεδων κόμβων, Κυκλικών Κόμβων, Οριζόντιας και Κατακόρυφης Σήμανσης Οδών, Δευτερευουσών Αστικών Οδών κλπ). Δεν έχουμε σταθερές προδιαγραφές για την εκπόνηση των μελετών Οδικής Ασφάλειας καθώς και για την υλοποίηση των αντίστοιχων έργων. Σημαντικό όμως πρόβλημα είναι και η άθλια κυκλοφοριακή συμπεριφορά των συμπολιτών μας η οποία αποτελεί και αυτή βασικό παράγοντα πρόκλησης σοβαρών ατυχημάτων και σ’ αυτήν θα πρέπει να εστιάσουμε όλοι με συντονισμένες προσπάθειες. Μολονότι είμαστε μηχανικοί με εξειδίκευση στα έργα συγκοινωνιακών υποδομών, δίνουμε μεγάλη σημασία στην κυκλοφοριακή αγωγή που θα πρέπει να διδάσκεται συστηματικά στα σχολεία, αλλά και σε εστιασμένες εκστρατείες ενημέρωσης των πολιτών.
Μέσα στο νέο όραμα για βιώσιμη αστική κινητικότητα στις πόλεις, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, μέσα από το θεσμό του που είναι το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας θα προσπαθήσει, παίζοντας ουσιαστικό και συντονιστικό ρόλο, να ενεργοποιήσει όλους τους πολίτες και να πιέσει την Πολιτεία ώστε επιτέλους να αρχίσουν να μειώνονται δραματικά τα οδικά τροχαία ατυχήματα. Εύχομαι στο συνέδριο αυτό η διάχυση της πληροφορίας αλλά και της επιστημονικής γνώσης να βοηθήσει στην κατεύθυνση αυτή.
Έχουμε μεγάλη εμπιστοσύνη στους Έλληνες Επιστήμονες και εμείς στο ΤΕΕ θα στηρίζουμε πάντοτε τέτοιες προσπάθειες για το καλό του τόπου. Κυρίες και κύριοι, την Κυριακή στην Λεωφόρο Καβάλας ένας ακόμη νέος μας μετά από ένα τροχαίο διακομίστηκε όπου και βρίσκεται διασωληνωμένος στο Αττικό Νοσοκομείο. Παλεύει για τη ζωή του, αλλά κι αν ακόμη την κερδίσει πράγμα που όλοι το ευχόμαστε, ξεκίνησε γι αυτόν και την οικογένεια του ένας απίστευτος Γολγοθάς. Αυτά τα παιδιά είναι τα δικά μας παιδιά. Τα τροχαία ατυχήματα δεν είναι αριθμοί, είναι απώλειες ανθρώπινων ζωών. Η ανθρώπινη ζωή είναι το μέγιστο αγαθό και πρέπει όλοι να την προστατέψουμε. Δεν είναι υποχρέωση αλλά καθήκον μας