Ο όρος «δια βίου μάθηση» χρησιμοποιείται συχνά στον χώρο της εκπαίδευσης – και ειδικά στην εκπαίδευση μηχανικών – όμως δεν υπάρχει πάντα σαφής ορισμός για το τι σημαίνει. Αυτό δημιουργεί δυσκολία στους φορείς εκπαίδευσης να εξηγήσουν πώς ακριβώς υποστηρίζουν τους εκπαιδευόμενους που θέλουν να μαθαίνουν σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους.
Η εργασία με τίτλο Lifelong learning – a new conceptual framework, and the role of an undergraduate engineering education που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό SEFI Journal of Engineering Education Advancement, 2(1), 80–100. https://doi.org/10.62492/sefijeea.v2i1.31 προτείνει ένα νέο τρόπο κατανόησης της δια βίου μάθησης, χωρίζοντάς την σε τρία επίπεδα:
- Μακροπρόθεσμο επίπεδο: Εστιάζει στην εξέλιξη της καριέρας και της ζωής του ατόμου.
- Μεσοπρόθεσμο επίπεδο: Περιλαμβάνει οργανωμένα προγράμματα μάθησης, όπως π.χ. ένα πτυχίο.
- Άμεσο/πρακτικό επίπεδο: Αφορά τη συνεχή προσαρμογή και παρακολούθηση της μάθησης την ώρα που συμβαίνει.
Το άρθρο εξετάζει επίσης πώς μπορούν οι προπτυχιακές σπουδές στη μηχανική να βοηθήσουν τους φοιτητές να αναπτύξουν δεξιότητες και τρόπους σκέψης που σχετίζονται με αυτά τα τρία επίπεδα.
Αν και το μοντέλο δημιουργήθηκε με βάση την εκπαίδευση μηχανικών, μπορεί να αξιοποιηθεί ευρύτερα. Στόχος είναι να βοηθήσει τόσο τους φοιτητές να οργανώσουν καλύτερα τη μάθησή τους με σκοπό και διάρκεια, όσο και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να καθορίσουν με σαφήνεια τι δεξιότητες μάθησης θέλουν να καλλιεργήσουν στους αποφοίτους τους.
Η SEFI (European Society for Engineering Education) είναι ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός οργανισμός που ασχολείται με την προώθηση και την εξέλιξη της εκπαίδευσης μηχανικών. Ιδρύθηκε το 1973 και φέρνει κοντά πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, καθηγητές, φοιτητές και επαγγελματίες από όλη την Ευρώπη, με στόχο την ανταλλαγή καλών πρακτικών, την καινοτομία στην εκπαιδευτική μεθοδολογία και την ενίσχυση της ποιότητας της μηχανικής εκπαίδευσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Το πλήρες κείμενο του άρθρου είναι ελεύθερα διαθέσιμο εδώ: https://sefi-jeea.org/index.php/sefijeea/article/view/31