Το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών (UNEP) πραγματοποίησε την πρώτη παγκόσμια επισκόπηση των οικολογικών κινδύνων και των οικονομικών οφελών των έργων υποδομής στον τομέα των μεταφορών.
Η έρευνα, την οποία ανέλαβε ομάδα περιβαλλοντικών επιστημόνων του ΟΗΕ, εξέτασε τρέχοντα και προγραμματισμένα οδικά και σιδηροδρομικά έργα σε 137 χώρες – εστιάζοντας στις επιπτώσεις των εργασιών κατασκευής στο περιβάλλον και στους πληθυσμούς ανθρώπων και αγρίων ζώων. Επίσης, αντισταθμίστηκαν τα αναμενόμενα οφέλη των έργων στις τοπικές οικονομίες και η πιθανή αύξηση του ΑΕΠ.
Οι μελετητές διαπίστωσαν ότι τα, σχεδιαζόμενα επί του παρόντος, οδικά και σιδηροδρομικά έργα θα απελευθερώσουν 883 εκατομμύρια τόνους άνθρακα από την κατάργηση δέντρων και βλάστησης, καθώς και περίπου 1,17 εκατομμύρια τόνους αζώτου.
Οι κατασκευαστικές εργασίες θα επηρεάσουν επίσης περίπου 60.000 χιλιόμετρα προστατευόμενων περιοχών (ή βασικών περιοχών βιοποικιλότητας) και ενδεχομένως θα επιταχύνουν την εξάλειψη ειδών.
Στον αντίποδα, τα έργα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν 2,4 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας παγκοσμίως και να έχουν θετική επίδραση στο ΑΕΠ μεταξύ 0,1% (στη Βόρεια Αμερική) και 1,3% (σε χώρες με χαμηλότερο εισόδημα).
Οι υπεύθυνοι του έργου έχουν αναπτύξει ένα διαδικτυακό εργαλείο προβολής – το Global Infrastructure Impact View – που δείχνει τις αντίστοιχες τιμές κινδύνου και οφέλους σε διάφορα μέρη του κόσμου. Ένα εργαλείο για την οπτικοποίηση της πρώτης παγκόσμιας βάσης δεδομένων για τις σχεδιαζόμενες οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, καθώς και για τους κινδύνους και τα οφέλη που μπορεί να συνεπάγονται για τους ανθρώπους και τη φύση. Χρησιμοποιώντας τα διαθέσιμα φίλτρα είναι εφικτή η εξερεύνηση των δεδομένων, ενώ κάνοντας κλικ σε μια χώρα ή ένα έργο στο χάρτη εμφανίζονται περισσότερες λεπτομέρειες.
Ο επικεφαλής της μελέτης του UNEP, Andy Arnell, δήλωσε: “Οι καλά σχεδιασμένες υποδομές μεταφορών είναι ζωτικής σημασίας για την ανθρώπινη ανάπτυξη. Όμως η επέκτασή μας συνεχίζει να αποτελεί τεράστια απειλή για τη φύση. Είναι σημαντικό οι εθνικές κυβερνήσεις και η βιομηχανία να μπορούν να σταθμίσουν τις οικολογικές συνέπειες της ανάπτυξης των μεταφορών σε σχέση με τα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη…”Η μελέτη μας δεν είναι σε καμία περίπτωση εξαντλητική – παρέχει ένα στιγμιότυπο των έργων, των ειδών που απειλούνται, των εκπομπών και των οικονομικών επιπτώσεων και δεν παρακάμπτει την ανάγκη για λεπτομερείς τοπικές και περιφερειακές εκτιμήσεις κινδύνου-οφέλους των έργων. Ωστόσο, ελπίζουμε ότι θα ενθαρρύνει τον περαιτέρω έλεγχο των έργων υψηλού κινδύνου και ότι οι μέθοδοί μας θα αποτελέσουν εφαλτήριο για περαιτέρω ανάλυση των κινδύνων από τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα“.
Το εργαλείο Global Infrastructure Impact View είναι διαθέσιμο εδώ: https://giiviewer.org