Το χρηματοδοτικό εργαλείο CEF- Connecting Europe Facility, ανακοίνωσε πρόσθετη για χρηματοδοτική στήριξη ύψους 6,2 δισ. ευρώ για 107 νέα έργα στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), Trans-European Transport Network (TEN-T).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι η χρηματοδότηση θα στοχεύει σε έργα υποδομών μεταφορών που ευθυγραμμίζονται με τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ.
Συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής σιδηροδρόμων, εσωτερικών πλωτών οδών και θαλάσσιων υποδομών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, η στήριξη θα επεκταθεί στις διασυνοριακές συνδέσεις με την Ουκρανία και τη Μολδαβία μέσω της δημιουργίας λωρίδων αλληλεγγύης.
Σημαντικές διασυνοριακές σιδηροδρομικές συνδέσεις εντός του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ θα λάβουν επίσης στήριξη.
Θα δοθεί προτεραιότητα σε έργα όπως η σήραγγα Brenner Base, που συνδέει την Ιταλία και την Αυστρία, η Rail Baltica που συνδέει τα κράτη της Βαλτικής και την Πολωνία με την υπόλοιπη Ευρώπη και τα διασυνοριακά τμήματα μεταξύ Γερμανίας και Ελβετίας (Καρλσρούη προς Βασιλεία) και Γερμανίας και Κάτω Χωρών (Emmerich-Oberhausen).
Έργα σε εσωτερικές περιοχές και θαλάσσιοι λιμένες
Οι λιμένες στην Ιρλανδία, την Ελλάδα, την Ισπανία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, τις Κάτω Χώρες και την Πολωνία πρόκειται επίσης να υποβληθούν σε αναβάθμιση των υποδομών, με στόχο την ανάπτυξη ενός εκτεταμένου δικτύου για θαλάσσιες διαδρομές μικρών αποστάσεων εντός της ΕΕ, το οποίο θα ενσωματώνει συστήματα παροχής ενέργειας στην ξηρά για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα αγκυροβολημένα πλοία.
Η βελτίωση των υποδομών εσωτερικής ναυσιπλοΐας κατά μήκος της διασυνοριακής σύνδεσης Σηκουάνα-Σελντ μεταξύ Γαλλίας και Βελγίου θα αποτελέσει ένα άλλο σημείο εστίασης, καθώς και πολλών λιμένων εσωτερικής ναυσιπλοΐας που βρίσκονται στις λεκάνες του Δούναβη και του Ρήνου, συμπεριλαμβανομένων των λιμένων της Βιέννης και του Άντερναχ.
Στο πλαίσιο του έργου, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS -European Rail Traffic Management System) θα αναπτυχθεί σε τρένα και σιδηροδρομικές γραμμές εντός της Αυστρίας, της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Δανίας, της Τσεχικής Δημοκρατίας και της Σλοβακίας. Επιπλέον, ευφυή συστήματα και υπηρεσίες μεταφορών (ITS-Intelligent Transport Systems), ιδίως λύσεις C-ITS, θα εφαρμοστούν σε όλο το οδικό δίκτυο σε συνδυασμό με λύσεις Smart Advanced ITS.
Η χρηματοδότηση του CEF επεκτείνεται επίσης σε ευρωπαϊκά έργα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας που υποστηρίζουν την έννοια του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της βιωσιμότητας των αεροπορικών ταξιδιών.
Τι είναι το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), Trans-European Transport Network (TEN-T);
Το ΔΕΔ-Μ είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα που συνδέει οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες, εσωτερικές πλωτές οδούς, θαλάσσιες διαδρομές μικρών αποστάσεων, λιμένες και αερολιμένες εντός και εκτός των κρατών μελών της ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει ότι στοχεύει να ολοκληρώσει το βασικό δίκτυο του ΔΕΔ-Μ έως το 2030 και το ολοκληρωμένο δίκτυο έως το 2050.
Η Ουκρανία στο μείγμα
Ως απάντηση στην κατάσταση της Ουκρανίας μετά τον πόλεμο της Ρωσίας και τον αποκλεισμό των ουκρανικών λιμένων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισήγαγε ένα σχέδιο δράσης για τους διαύλους αλληλεγγύης ΕΕ-Ουκρανίας.
Το σχέδιο αυτό αποσκοπεί στη διευκόλυνση των ουκρανικών εξαγωγών και του διμερούς εμπορίου, με εννέα έργα που λαμβάνουν συνολική στήριξη από την ΕΕ ύψους σχεδόν 250 εκατ. ευρώ.
Τα έργα αυτά θα επικεντρωθούν στην αναβάθμιση των διασυνοριακών συνδέσεων μεταξύ των γειτονικών κρατών μελών της ΕΕ (Πολωνία, Σλοβακία, Ουγγαρία και Ρουμανία) και της Ουκρανίας/Μολδαβίας.
Το δελτίο τύπου της Ευρωπαϊκής επιτροπής στις 22 Ιουνίου 2023 βρίσκεται εδώ: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_3436
Πληροφορίες από το άρθρο : EU to provide €6.2 billion for new TEN-T projects By Mike Hayes27, June 2023