Η πρόσφατη έκθεση OECD Skills Outlook 2025 με τίτλο Building the Skills of the 21st Century for All εξετάζει πώς οι χώρες μπορούν να αναπτύξουν τις δεξιότητες που χρειάζονται οι άνθρωποι για να προχωρήσουν επαγγελματικά και κοινωνικά στον 21ο αιώνα. Η έκθεση αναδεικνύει ότι η ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η γραφή, η αριθμητική και η προσαρμοστική επίλυση προβλημάτων επηρεάζεται σημαντικά από το κοινωνικο-οικονομικό υπόβαθρο και τις ευκαιρίες εκπαίδευσης που έχει κανείς στη ζωή του.
Για παράδειγμα, οι ενήλικες των οποίων οι γονείς έχουν ολοκληρώσει πανεπιστημιακές σπουδές, κατά μέσο όρο έχουν καλύτερες επιδόσεις σε βασικές δεξιότητες συγκριτικά με όσους οι γονείς τους δεν έχουν τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει κάποιος παίζει ρόλο: τα παιδιά που μεγαλώνουν σε πόλεις συνήθως αναπτύσσουν πιο ισχυρές δεξιότητες από ό,τι τα παιδιά σε χωριά, κυρίως λόγω διαφορών στο κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο.
Η έκθεση δείχνει επίσης ότι οι διαφορές ανάμεσα στα φύλα εμφανίζονται κυρίως στον τρόπο που χρησιμοποιούνται και ανταμείβονται οι δεξιότητες στην αγορά εργασίας: οι γυναίκες υπερέχουν στη γραφή, ενώ οι άνδρες σε αριθμητική και προσαρμοστική επίλυση προβλημάτων. Επιπλέον, η καταγωγή από διαφορετικό πολιτισμικό ή μεταναστευτικό υπόβαθρο επηρεάζει τις δεξιότητες, κυρίως λόγω διαφορετικών ευκαιριών μάθησης και έκθεσης στη γλώσσα.
Η έκθεση επισημαίνει ότι οι δεξιότητες φτάνουν στο μέγιστο κατά την πρώιμη ενήλικη ζωή και στη συνέχεια μειώνονται, με τις διαφορές αυτές να ποικίλουν ανά χώρα, ανάλογα με τα εκπαιδευτικά συστήματα, τις αγορές εργασίας και το κοινωνικό πλαίσιο. Καθώς οι απαιτήσεις για δεξιότητες αλλάζουν γρήγορα, η επένδυση στη δια βίου μάθηση και η χρήση αξιόπιστων πληροφοριών για την αγορά εργασίας είναι κρίσιμες για να μπορούν όλοι να προσαρμοστούν και να μην μείνει κανείς πίσω.
Το πλήρες κείμενο του OECD Skills Outlook 2025 είναι διαθέσιμο εδώ : https://www.oecd.org/en/publications/oecd-skills-outlook-2025_26163cd3-en.html





