Σύμφωνα με την αναφορά του OECD με τίτλο “How the green transition reshapes vocational education and training” – 7 October 2025, η πράσινη μετάβαση αλλάζει τον τρόπο που δουλεύουμε και δημιουργεί ανάγκη για νέες δεξιότητες που στηρίζουν μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Η πράσινη μετάβαση αλλάζει τον τρόπο που λειτουργούν οι αγορές εργασίας, δημιουργώντας μεγάλη ανάγκη για νέες δεξιότητες που θα στηρίξουν μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Για να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα, απαιτείται σημαντική αναβάθμιση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων των εργαζομένων.
Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (Vocational Education and Training – VET) παίζει καθοριστικό ρόλο στη μετάβαση προς μια πράσινη οικονομία. Σε πολλές χώρες του ΟΟΣΑ (OECD), περίπου το ένα τρίτο των νέων διαθέτει ανώτερη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση. Η VET προετοιμάζει τους εργαζόμενους για εξειδικευμένες και ημι-εξειδικευμένες θέσεις σε βασικούς τομείς όπως η κατασκευή, οι μεταφορές, η ενέργεια και η βιομηχανία – τομείς ζωτικής σημασίας για την πράσινη μετάβαση.
Οι απόφοιτοι της VET συμμετέχουν ενεργά σε «πράσινες» θέσεις εργασίας. Σχεδόν το ένα τέταρτο των νέων κάτω των 35 ετών με ανώτερη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση εργάζονται σε θέσεις που επηρεάζονται από πράσινες δραστηριότητες, όπως η μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων ή η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης. Αυτό το ποσοστό είναι υψηλότερο σε σχέση με τους νέους που έχουν ολοκληρώσει τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι «πράσινες» θέσεις εργασίας περιλαμβάνουν τόσο νέες υψηλής εξειδίκευσης θέσεις όσο και ήδη υπάρχουσες που εξελίσσονται λόγω της πράσινης μετάβασης. Κάποιες είναι εντελώς νέες και συνδέονται με νέες τεχνολογίες, απαιτώντας υψηλές δεξιότητες και συνήθως τριτοβάθμια ή τεχνική μετα-δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Άλλες είναι θέσεις μεσαίου επιπέδου που αλλάζουν τα καθήκοντά τους ή αυξάνεται η ζήτηση για αυτές – πολλές από αυτές καλύπτονται από απόφοιτους VET. Παρά το γεγονός ότι οι θέσεις αυτές συχνά προσφέρουν μέτριες αμοιβές, σε ορισμένες χώρες παραμένουν σχετικά χαμηλά αμειβόμενες, κάτι που μπορεί να αποθαρρύνει υποψήφιους εργαζόμενους.
Ταυτόχρονα, οι απόφοιτοι VET αντιμετωπίζουν τους κινδύνους στο πεδίο των βιομηχανιών υψηλών εκπομπών. Οι νέοι με VET προσόντα έχουν περισσότερες πιθανότητες από εκείνους με τριτοβάθμια εκπαίδευση να εργάζονται σε θέσεις έντασης αερίων του θερμοκηπίου (GHG), περίπου 8% έναντι 2%. Καθώς οι οικονομίες γίνονται πιο «πράσινες», οι θέσεις σε αυτούς τους τομείς ενδέχεται να μειωθούν, καθιστώντας σημαντική την υποστήριξη των αποφοίτων για μετάβαση σε νέους ρόλους.
Η προετοιμασία των νέων και η αναβάθμιση δεξιοτήτων (upskilling και reskilling) είναι επομένως κρίσιμη για να διασφαλιστεί ότι η επαγγελματική εκπαίδευση συμβαδίζει με τις ανάγκες της πράσινης οικονομίας και προσφέρει πραγματικές ευκαιρίες απασχόλησης.
Το πλήρες κείμενο είναι διαθέσιμο εδώ: https://www.oecd.org/en/publications/how-the-green-transition-reshapes-vocational-education-and-training_4819bf34-en/full-report.html





