Αυτό το νέο κείμενο εργασίας από το Cedefop εξετάζει πώς χρησιμοποιείται η γλώσσα σε ενημερωτικό υλικό του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας που προωθεί την αρχική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (IVET). Το επίκεντρο είναι η χρήση γλωσσικών τύπων που σχετίζονται με το φύλο και κοινωνικο-πραγματολογικές στρατηγικές, δηλαδή πώς «μιλάει» το υλικό στοχεύοντας συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες και φύλα.
Οι συγγραφείς, χρησιμοποιώντας εργαλεία από την κοινωνιογλωσσολογία και την ανάλυση λόγου, μελέτησαν το περιεχόμενο του υλικού και αξιολόγησαν τις αντιδράσεις μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέσω ερωτηματολογίου. Η έρευνα δείχνει πώς η επιλογή λέξεων και ύφους μπορεί να επηρεάσει την προσέλκυση νέων – και ιδίως κοριτσιών ή μειονεκτουσών ομάδων – προς την επαγγελματική εκπαίδευση.
Το κείμενο εντάσσεται στο ευρύτερο έργο του Cedefop για το μέλλον της επαγγελματικής εκπαίδευσης και προτείνει τρόπους με τους οποίους η εκπαιδευτική πολιτική μπορεί να γίνει πιο συμπεριληπτική, σύμφωνα με τους στόχους της ΕΕ για ίση πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Δημοσίευση:
Lees, C.J. & Pouliou, A. (2025). Inclusion in Greek initial vocational education and training (IVET): the case of gendered language and socio-pragmatic strategies in promotional VET material. Cedefop working paper. Publications Office of the European Union. DOI: 10.2801/881375