1. Περιγραφή
Έντονα φαινόμενα βραχοπτώσεων και αστοχίας βραχωδών πρανών παρουσιάζονται κατά μήκος και στα ανάντι (με αναφορά την θάλασσα) του οδικού δικτύου από Αργοστόλι μέχρι περίπου τα Καρδακάτα, με αποτέλεσμα η κυκλοφορία των οχημάτων να έχει καταστεί επικίνδυνη.
Στο πρώτο τμήμα του δρόμου, δηλαδή από Αγ. Κωνσταντίνο μέχρι Φάρσα περίπου, οι καταπτώσεις οφείλονται κυρίως σε αστοχίες των τεχνιτών πρανών ορυγμάτων (Φωτογραφίες 1 & 2). Αντίθετα, στο δεύτερο τμήμα της οδού, από Φάρσα έως Καρδακάτα, οι καταπτώσεις όγκων εμφανίζονται πιο συχνά και περιλαμβάνουν αποκόλληση βραχωδών όγκων από μεγαλύτερα υψόμετρα (Φωτογραφίες 3, 4 & 5).
Από πληροφορίες των τοπικών τεχνικών υπηρεσιών, προκύπτει ότι ανάλογα φαινόμενα είχαν παρατηρηθεί στο εν λόγω οδικό δίκτυο και προ της πρόσφατης σεισμικής δραστηριότητας, έντάθηκαν όμως σημαντικά ως προς την συχνότητα και των όγκο των βραχοπτώσεων λόγω των κύριων σεισμών της 26/01/2014 και 03/02/2014, καθώς και των μετασεισμών που ακολούθησαν.
2. Προτάσεις
Κατ’ επέκταση των ανωτέρω κρίνεται απαραίτητη η κατασκευή των απαιτούμενων έργων προστασίας της οδού από τα φαινόμενα βραχοπτώσεων/αστοχίας βραχωδών πρανών που παρατηρήθηκαν. Τα εν λόγω μέτρα προστασίας (π.χ. προστατευτικά υπόστεγα, βραχοπαγίδες, υλώσεις, χαλύβδινα δίχτυα, ‘ξεσκάρωμα’ των επισφαλών όγκων) θα πρέπει να αποφασισθούν και να διαστασιολογηθούν βάσει ανάλογων γεωλογικών και γεωτεχνικών μελετών οι οποίες θα λάβουν υπόψη τις επικρατούσες σε κάθε τμήμα της οδού τεχνικογεωλογικές και μορφολογικές συνθήκες.
Όπως προαναφέρθηκε, η κυκλοφορία της οδού κρίνεται ως επικίνδυνη μέχρι την υλοποίηση των ανωτέρω μέτρων προστασίας, ειδικά όσο διαρκεί η παρούσα σεισμική δραστηριότητα. Παρά ταύτα, αναγνωρίζεται ότι δεν είναι δυνατή η διακοπή της κυκλοφορίας σε όλο το μήκος της δεδομένου ότι δύο από τους οικισμούς επί της οδού (Φάρσα και Κουρουκλάτα) δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν από εναλλακτικό οδικό δίκτυο. Κατόπιν των ανωτέρω προτείνεται:
(α) Η απαγόρευση της κυκλοφορίας στο τμήμα της οδού από Κουρουκλάτα έως Καρδακάτα, τουλάχιστον όσο διαρκεί η παρούσα έντονη σεισμική δραστηριότητα.
(β) Η περιορισμένη κυκλοφορία στο τμήμα της οδού από Αγ. Κωνσταντίνο έως Κουρουκλάτα, αποκλειστικά και μόνο για την εξυπηρέτηση των υφιστάμενων στο τμήμα αυτό οικισμών. Για την μείωση του κινδύνου ατυχημάτων, θα πρέπει να τοποθετηθούν προειδοποιητικές πινακίδες και φανοί, να γίνεται συνεχής έλεγχος για καταπτώσεις και καθαρισμός του οδοστρώματος, να μειωθεί η επιτρεπόμενη ταχύτητα και να απαγορευτεί η (άνευ αιτίας) στάση των οχημάτων.
Επισημαίνεται ότι η κυκλοφορία για την σύνδεση των λοιπών οικισμών που εξυπηρετούνται από την επαρχιακή οδό Αργοστόλι – Ληξούρι, εκτός του τμήματος Αγ. Κωνσταντίνος – Κουρουκλάτα, μπορεί να αποκατασταθεί με την χρήση εναλλακτικής οδού (από Διλινάτα). Σε συνεννόηση με το ΙΓΜΕ, το οποίο έχει κάνει αυτοψίες στην εν λόγω εναλλακτική οδό, η επικινδυνότητα λόγω καταπτώσεων όγκων εκτιμάται σαφώς πιο περιορισμένη στην οδό αυτή, ενώ εμφανίζεται και σε μικρότερο μήκος. Προφανώς, τα μέτρα περιορισμένης κυκλοφορίας που έχουν περιγραφεί ανωτέρω, θα πρέπει να εφαρμοσθούν και στην εναλλακτική αυτή οδό.
3. Φωτογραφικό Υλικό
Φωτογραφία 4
Κεφαλονιά, 04/02/2014
Για το κλιμάκιο του ΤΕΕ,
Α. Καρλαύτης
Γ. Μπουκοβάλας