Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας αποχαιρετά με βαθιά θλίψη τον Νίκο Μπανιά, Αρχιτέκτονα Μηχανικό, που έφυγε από τη ζωή τη Δευτέρα 15 Ιουνίου 2026, σε ηλικία 89 ετών. Γεννημένος το 1937, απόφοιτος του Università degli Studi di Roma, ήταν μέλος του ΤΕΕ από την 1η Μαρτίου 1975 με πολυετή και ουσιαστική θεσμική προσφορά στο Επιμελητήριο.
Ο Νίκος Μπανιάς είχε έντονη πολιτική δραστηριοποίηση στην Αριστερά, υπήρξε μέλος της νεολαίας ΕΔΑ και της Νεολαίας Λαμπράκη ενώ κατά την παραμονή του στη Ρώμη ανέπτυξε αντιδικτατορική δράση.
Εκλεγμένος με την παράταξη ΑΣΜΕ, ο Νίκος Μπανιάς διετέλεσε μέλος της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ επί τρεις θητείες (8.06.1997 έως 09.04.2001, 10.04.2001 έως 10.03.2004 και 11.10.2007 έως 26.06.2009). Διετέλεσε μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ για περισσότερες από μία θητεία. Παράλληλα, υπηρέτησε ως Διαιτητής του Επιμελητηρίου κατά τις περιόδους 2000–2001, 2006–2007 και 2008–2009.
Η συνολική παρουσία του Νίκου Μπανιά στο ΤΕΕ, που εκτείνεται σε περισσότερες από τρεις δεκαετίες, αποτυπώνει μια διαδρομή σταθερής θεσμικής προσφοράς: από την εκλεγμένη εκπροσώπηση στην Αντιπροσωπεία και τη συμμετοχή στη Διοικούσα Επιτροπή, έως τον ρόλο του Διαιτητή και, τελικά, ως Ομότιμου Μέλους από τον Μάρτιο του 2009. Η πορεία αυτή αντανακλά την προσήλωσή του στους θεσμούς του κλάδου και τη συνεχή συμβολή του στον δημόσιο διάλογο για την πόλη και τον επαγγελματικό χώρο των μηχανικών.
Ως στέλεχος της Διοικούσας Επιτροπής, συμμετείχε ενεργά στη διαμόρφωση των θέσεων του ΤΕΕ για κρίσιμα ζητήματα πολεοδομικού σχεδιασμού της Αθήνας. Ενδεικτικά, το 1988 συμμετείχε στην επιτροπή που διατύπωσε τις θέσεις του Επιμελητηρίου για τη χωροθέτηση του Ολυμπιακού Χωριού. Το 1992, εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής, παρουσίασε σε εκδήλωση του ΤΕΕ μια «ρεαλιστική πρόταση» για την ανάπλαση του Ελαιώνα, όπως καταγράφηκε στα «Τεχνικά Χρονικά». Το 1993, ως μέλος της Διοικούσας Επιτροπής, χαιρέτισε εκ μέρους του ΤΕΕ το διεθνές επιστημονικό διήμερο «Τουρισμός και Μνημεία – Πολιτιστικός Τουρισμός», που συνδιοργανώθηκε από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και το ελληνικό τμήμα του ICOMOS, στο πλαίσιο της προσπάθειας του Επιμελητηρίου για την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ, «ο Νίκος άφησε τη σημαντική του σφραγίδα στον κόσμο της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής και της Πολεοδομίας. Το αποτύπωμά του είναι θεμελιώδης αρχή για τίς επόμενες γενιές.». Ανακοινώσεις και δηλώσεις για τον εκλιπόντα έγιναν από τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, πολιτικούς και προσωπικότητες της Αριστεράς.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στους οικείους και τους συναδέλφους.
*Με πληροφορίες από το μητρώο μελών του ΤΕΕ και παλιότερα τεύχη των «Τεχνικών Χρονικών» του ΤΕΕ (1988, 1992 και 1993)




